Rizoto za stovku, doprava a balné za 70 korun. Testovali jsme rozvoz jídel

  5:00aktualizováno  5:00
MF DNES otestovala v krajských městech firmy, které rozvážejí jídlo. Dobrá zpráva je, že většina kurýrů přijela včas a s teplým obědem. Horší už je, že si za to nechali často velmi slušně zaplatit. V Praze jsme jen za dopravu a obal dali 140 korun.

Zatímco u španělského oběda by neměla chybět parta přátel, sladká tečka, sklenka vína a především dvě hodiny klidu na vytrávení, Češi jsou mnohem skromnější. Podle průzkumu společnosti Edenred dokáže 54 procent zaměstnanců spořádat oběd za půl hodiny. Kvůli ubohým třiceti minutám by Španěl nejspíš ani neopustil kancelář.

Podrobné výsledky testu rozvozu jídla najdete zde

Jenže ono se ukazuje, že ani Češi už nechtějí odcházet od rozdělané práce, a než by vyrazili na jídlo do kantýny nebo restaurace, raději si je nechají přivézt až ke klávesnici.

Společnost Dáme jídlo tvrdí, že v době oběda rozveze kolem čtyř tisíc jídel za hodinu a od roku 2012 už po celém Česku předala přes tři miliony porcí. Navíc průkopníkům z Dáme jídlo už dávno přibyla konkurence a další firmy rozvážející obědy se přidávají, a to nejen v Praze, ale i v jednotlivých krajích.

Pokud jste podobnou službu ještě nezkusili, vězte, že objednat si oběd je prostinké, kurýři vám pak relativně včas přivezou teplé jídlo (většinou) podle vašeho výběru. Na vás potom je, abyste přivřeli oči nad estetikou „servírování“ v upatlaných plastových obalech a hlavně nelitovali peněz.

A ještě jedna drobnost se ukázala při aktuálním testu MF DNES, totiž že dostat spolu s obědem i účtenku není tak jednoduché. Někdy ji zákazník dostane ihned, jindy o ni musí důrazně požádat a občas jsou všechny jeho snahy marné...

Pohodlnější, ale o dost dražší

Podle loňského Ticket Restaurant Card Indexu, který sestavuje firma Edenred z útraty více než 110 tisíc zaměstnanců, zaplatíme v průměru za oběd necelých 114 korun.

Pokud bychom si však dopřávali polední menu prostřednictvím rozvážkových firem, výdaje by prudce stouply. V testu se průměrná cena oběda, který mělo ideálně tvořit něco pořádného z české klasiky včetně polévky, vyšplhala na 207 korun.

Fotogalerie

Vysvětlení je prosté – součástí ceny byla obvykle i doprava a většinou také poplatek za použití jednorázových obalů, jen u třetiny z 34 objednaných obědů si restaurace či zprostředkovatel „balné“ neúčtoval.

V některých případech přitom takové poplatky působily poněkud nepatřičně – například v Ostravě doručil kurýr z Dáme jídlo rizoto za cenu 94 korun a vývar za 15, ovšem transportní příplatky stály strávníka dalších 69 korun.

Nebo příklad z Prahy, kde intenzivně rozklepaný řízek s bramborovým a malým zeleninovým salátem z restaurace Pastička stál už beztak nadměrečných 322 korun. K tomu však bylo potřeba připočítat ještě 20 korun za termoboxy a 119 korun za cestu z Vinohrad na Smíchov. Podtrženo sečteno, vepřový řízek putoval ty čtyři kilometry přes Vltavu za regulované ceny pražské taxislužby.

Čekání na kurýra

Pravděpodobně nikdo, kdo si objednává jídlo po telefonu, nečeká, že na této službě ušetří. Chce mít jídlo na stole především včas, bez námahy a bez zpoždění. Ve většině krajských měst bylo i ve všední dny takové přání beze zbytku naplněno, složitější je to v Praze a Brně.

Podrobné výsledky testu rozvozu jídla najdete zde

Pražská doprava je téma samo o sobě, proto není divu, že dva z kurýrů nabrali cestou okolo 50 minut zpoždění. Oba však o svém zdržení v průběhu cesty klienty poctivě informovali.

V Brně zase restauratérům a rozvážkovým firmám komplikují život parkovací zóny. Než by kurýři zastavili v samém centru a riskovali pokutu od strážníka, raději přimějí zákazníky, aby si pro jídlo doběhli na bezpečnější místo.

Nejčtenější

Zemětřesení v Lidlu a Kauflandu. Dlouholetý šéf zamíchal vedením řetězců

Ilustrační snímek

Německými řetězci Lidl a Kaufland, patřícími do jedné skupiny Schwarz Gruppe, otřásají změny v jejich nejvyšším vedení....

Polovina Čechů nebere důstojnou mzdu, měli by vydělávat zhruba 30 tisíc

Ilustrační snímek

Jakou byste měli mít mzdu, abyste mohli v Česku žít důstojně? Výzkumníci z platformy pro důstojnou mzdu, na jejíž práci...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Přejmenujte 737 MAX, radí Trump Boeingu v krizi. Na sítích se mu už smějí

Boeingy 737 MAX nesmějí už ani do USA, rozhodl prezident Trump

Americký prezident Donald Trump přišel s receptem na řešení krize ve společnosti Boeing. Podle něj by společnosti...

„Rukávky“ překážejí. Vypitá dětská pitíčka nikdo nechce recyklovat

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Až dva tisíce tun vytříděných PET lahví ročně se podle odhadů recykluje složitěji, než by mohlo. Situaci komplikují...

Další z rubriky

Máslo je dražší než průměr EU. Výroba základních mléčných výrobků klesá

Máslo

Kvůli drahé a nedostatkové smetaně loni vylétly ceny másla vzhůru a­ mlékárny omezovaly výrobu. Stejně tak klesala...

Stejný obal, jiné složení. EK dosáhla kompromisu, dvojí standard zůstává

Ilustrační snímek

Po úterním souhlasu příslušného výboru europarlamentu je téměř u konce snaha prosadit úplný zákaz dvojí kvality...

Prošlé párky a zkažená paštika na farmářském trhu. Prodejci hrozí pokuta

Prodejce na farmářských trzích v pražských Dejvicích prodával uzeniny v...

Veterináři zjistili, že prodejce na pražských farmářských trzích v Dejvicích nabízel prošlé párky nebo zkaženou...

Najdete na iDNES.cz