Reklama na vysavač Dyson skončila před soudem

- Každý výrobce se snaží zákazníky přesvědčit, že jeho výrobek je lepší než konkurenční.
Každý výrobce se snaží zákazníky přesvědčit, že jeho výrobek je lepší než konkurenční. Není však jedno, jaké prostředky k tomu použije. Pokud své přesvědčování založí na očerňování konkurence, může skončit až u soudu, jako se to stalo britskému výrobci vysavačů Dyson ve Francii.
Pařížský odvolací soud nedávno rozhodl, že firma musí změnit reklamu, v níž ukazuje, že po vyčištění klasickým sáčkovým vysavačem zůstane na koberci hromada špíny. Poradí si s ní prý teprve nový převratný vynález - vysavač Dyson, který na rozdíl od klasických přístrojů nepoužívá prachové sáčky, ale prach zachycuje do průhledné nádoby a odstředivou silou jej ukládá na její vnitřní stěny. Soud označil reklamu za »jasnou snahu očernit konkurenci a podlomit důvěru v konkurenční přístroje«, protože využívá toho, že spotřebitelé pocítí odpor ke svým tradičním vysavačům, když se jim ukáže, kolik špíny po sobě zanechají. »Musíme srovnávat s tradiční technikou, protože prodáváme technologickou novinku,« hájí se vynálezce vysavače James Dyson ve francouzském deníku Le Monde. Pár dní po soudním rozhodnutí v něm uveřejnil celostránkový inzerát, v němž sugestivně vysvětluje, proč je jeho vysavač účinnější než tradiční sáčkové přístroje: prach ucpává póry papírových sáčků a sací výkon klesá. Není to poprvé, co se britská společnost pokusila prostřednictvím reklamy zpochybnit rozhodnutí soudu. Loni vyšel ve dvou belgických denících inzerát začínající slovy: »Je mi líto, že vám belgické soudy zatím nedovolí, abyste se dozvěděli to, co má každý právo vědět...«. Firma tak reagov ala na soudní rozhodnutí, které dalo za prav du firmě Electrolux, jež podala na Jamese Dysona žalobu. Výrazy »bez sáčku« se dnes v Belgii nesmějí objevit v reklamě ani na obale vysav ače Dyson. Stejné tvrzení prov ází prodej vysav ače James Dyson DC02 i v Česku: »Neúčinné sáčko v é vysav ače zanecháv ají měsíc po měsíci velké množství zdraví škodliv ého prachu na vašich k obercích.« Ivo Borov ec, zá stupce firmy Able Electric, která zastupuje britského vý robce na našem trhu, s agre sivní reklamou osobně nesouhlasí. Na vysvětlenou dodáv á: »Propagační letáky i prezentace na internetu jsou oficiální materiály firmy James Dyson, do kterých nemůžeme zasahov at.« K onkurenčním firmám se tako v á reklama pochopitelně nelíbí, ale zatím se nehodlají bránit. »Firma Dyson argumentuje, že sáčko v é vysav ače ztrácejí výkon s tím, jak se sáček zaplňuje. T o je pravda, nepopíráme to. Zapomíná však uvést, že sací výkon jejich vysav ače je jen 145 w attů,« říká Petr T rojan z firmy Elektrolux. »Zatímco i ty nej levnější sáčko v é vysav ače mají sací výk on 250 wattů, ty vý k onnější i 440 wattů. I při určité ztrátě se tedy nedostanou pod výkon vysav ače Dyson.« Reklama vadí i české firmě ETA Hlinsko. »Spoléháme na objektivní hodnocení ve spotřebitelských testech,« říká tisko vý mluvčí firmy Zdeněk V o hradník. »Někteří výrobci zneužív ají toho, že parametry účinnosti filtrace a výkonu si nelze běžně ov ěřit. Zjistí se jen ve specializov aných laboratořích. Nepřesnými informacemi pak vyděláv ají na přirozeném lid ském strachu o zdraví dětí.« Výsledky nezávislých měření v laboratoři však vyznív ají spíš v neprospěch britského vysav ače. Poslední test německé spotřebitelské nadace Stiftung W arentest prokázal, že sací výkon vysav ače Dyson Dual Cyclone DC02 skutečně neklesá, když se prachový zásobník naplňuje. Nicméně přístroj nedosáhl lepšího výkonu než ostatní vysav ače. Podobně dopadl i v dřív ějších francouz ských a belgických testech: hlučný , málo účinný na parke tách a proti chlupům, a hlavně se za ním zvedá oblak prachu pokaždé, když se zásobník vyprazdňuje.

Britská firma Dyson nesmí v některých zemích propagovat své vysavače tím, že lidem ukáže v prospektech hromadu špíny, kterou po sobě zanechá klasický sáčkový vysavač na podlaze.


Témata: Nadace, Test iDNES.cz