Řečem dealerů není radno věřit - podstatná je kupní smlouva

-
Kdo si hodlá na prodejním zájezdu něco koupit, měl by pamatovat především na známé rčení »Co je psáno, to je dáno«. Výroky dealerů, že lze výrobek vrátit, se později velmi špatně dokazují a nelze na ně spoléhat. Důležitý je proto především obsah písemné kupní smlouvy. Tu by si měl každý před jejím podpisem pečlivě, třeba i několikrát přečíst, navzdory tomu, že dealeři k tomu příliš šancí během prezentace zboží nedávají. Nejdůležitější ustanovení (například o možnosti později od smlouvy odstoupit, způsobu reklamací, záruční době) bývají často na druhé straně smlouvy. »Lidé by měli také žádat, aby jim dealer ukázal písemné ujištění o tom, že na výrobek bylo vydané prohlášení o shodě,« radí právnička z Občanského sdružení spotřebitelů Test Ida Rozová. Zákazník se tak může ubezpečit, že například sada nádobí, kterou si chce koupit, prošla před uvedením na trh testováním a schvalováním. Prohlášení o shodě je nutné jen u některých výrobků, především těch, které mohou být nebezpečné. Jejich výrobce či dovozce v prohlášení ujišťuje, že výrobek je při obvyklém používání bezpečný a splňuje požadavky stanovené v zákonech a technických předpisech. Každý zákazník má právo ujištění vidět a případně požádat o jeho potvrzenou kopii. U nákupů na zájezdech se to týká hlavně nádobí, elektrospotřebičů, kosmetiky, masážních křesel a sekaček na trávu. U prodávaného zboží by nikdy neměl chybět ani písemný návod k použití v češtině. Dealer se v žádném případě nemůže vymlouvat na to, že návod nemá, neboť výrobek již zákazníkovi dostatečně předvedl během prezentace.

Na co si dát pozor během předváděcí akce...

* Uvědomit si, že mnohá tvrzení zástupce firmy, který předvádí výrobky, jsou nadsazená a nevěřit všemu, co říká (například že má posledních několik výrobků, které již nikdy nebudou, že jde o speciální, velmi výhodnou nabídku pouze pro účastníky zájezdu, výjimečně nízké ceny a podobně).

* Snažit se získat co nejvíce informací o prodejci a nabízeném zboží (například kde firma sídlí, odkud zboží pochází, jaká je záruční doba, zda je možné reklamovat i poštou).

* Chtít vidět ujištění o tom, že výrobce vydal k výrobku prohlášení o shodě. Nekupovat výrobek, k němuž dealer ujištění nemá, ačkoli jej m usí mít. Případně na tuto skutečnost upozornit Českou obchodní inspekci.

* Chtít k výrobku písemný návod v českém jazyce a záruční list (jeho předložení bývá podmínkou případné reklamace).

* Trvat na překontrolování kupovaného výrobku (zástupce firmy obvykle předává zboží zabalené v krabici těsně před odjezdem autobusu a zákazník zjistí případné vady až doma po jeho rozbalení).

... a před podpisem smlouvy

* Pozorně si přečíst, raději vícekrát, celou smlouvu od začátku do konce (důležitá ustanovení bývají často na druhé straně smlouvy nebo malými písmeny na konci).

* Zjistit si, zda je možné a za jakých podmínek od smlouvy odstoupit nebo ji změnit i v případě, že koupený výrobek nebude mít žádnou vadu. (Ve smlouvě bývá například přímo napsáno, že zákazník od smlouvy odstoupit nemůže. Příliš šancí zákazníkovi nedává ani věta o tom, že se všemi změnami smlouvy musí souhlasit obě smluvní strany, tedy i prodejce. Ten totiž většinou se změnami nesouhlasí. Pokud smlouva zákazníkovi umožňuje vypovědět ji z jiných než zákonných důvodů - to znamená, když má zboží vady - měl by si všimnout, zda bude muset v takovém případě zaplatit pokutu - nejčastěji to bývá 25% kupní ceny.)

* Ověřit si, že je cena v korunách (některé ceny se zdají velmi atraktivní - skutečnosti, že jsou v německých markách, si někteří lidé často nevšimnou).

* Projít se chvíli po chodbě, případně zavolat domů a poradit se, zda se nákup vyplatí.

Vzor písemné reklamace

V Praze dne 29.září 1999

Ráj nákupů, s.r.o.
Prodejní 24
Praha 10

Věc: Reklamace sady kuchyňského nádobí

Vážení,

dne 20. září 1999 jsem se zúčastnila zájezdu CK Veselé nákupy. Součástí zájezdu byla prezentace výrobků pro domácnost pořádaná Vaší firmou, na níž jsem si zakoupila sadu kuchyňského nádobí za 20 000,- Kč. P o prvním použití podle přiloženého návodu však nádobí zčásti zčernalo a na dně hrnců se objevily černé tečky připomínající rez.

Vzhledem k tomu, že jde o vadu neodstranitelnou, která brání řádném u užívání výrobku, odstupuji v záruční době od kupní smlouvy a žádám o vrácení zaplacené kupní ceny 20 000,- Kč s termínem do 15. října 1999 na účet č. 111111-018. Ke stejnému datu vrátím sadu nádobí.

Anna Kučerová
Senovážná 4
Praha 1