Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Už třetina Čechů platí mobilem. Banky jdou novému trendu vstříc

  • 145
Mobil místo plastové karty preferuje stále více zákazníků tuzemských bank. Telefonem platí v obchodech 31 procent Čechů. Před třemi lety, v roce 2016, jich bylo jen 13 procent. Banky nemohou trend ignorovat a rozšiřují služby.

Vyplývá to z průzkumu společnosti Mastercard mezi tisícovkou respondentů. K růstu podle odborníků přispívá zvyšující se obliba platebních služeb, jako je Apple Pay, Google Pay a další.

Klienti bank oceňují platební aplikace v mobilech zejména kvůli tomu, že jsou pohodlné na používání (69 procent), šetří drahocenný čas (67 procent) a jsou neustále k dispozici (58 procent). 

„Češi se nových technologií nebojí. Tomu nasvědčuje fakt, že se mobilní platby staly skutečně masovou záležitostí velmi krátce po tom, co jsme je společně s bankami klientům nabídli,“ uvedl ředitel rozvoje produktů a inovací společnosti Mastercard pro ČR, Slovensko a Rakousko Luděk Slouka.

K digitalizačnímu trendu přispívá i to, že už 91 procent Čechů má neustále při sobě chytrý telefon, což je o šest procentních bodů více než v roce 2016. Ve věkové skupině 20 až 29 let je jejich zastoupení dokonce 97procentní. Nejoblíbenější operačním systémem je s velkou převahou Android s podílem 86 procent následovaný iOS (deset procent) a Windows (zbývající čtyři procenta).

S mobilem utrácejí častěji

Češi si oblíbili platby mobilem. Zaplatili už zboží za stamiliony

Mobilním telefonem platí každý pátý ze 640 tisíc klientů České spořitelny, kteří využívají mobilní bankovnictví George. Klienti, kteří využívají k placení některou z mobilních aplikací, provedou měsíčně v průměru dvakrát více transakcí než klienti s tradiční plastovou kartou. Průměrná útrata při platbě mobilem je okolo 450 Kč za jeden nákup, s plastovou platební kartou je to asi 760 Kč. 

„Zájem o placení mobilním telefonem roste a očekáváme, že do konce roku bude platit mobilem každý čtvrtý klient, který využívá mobilní bankovnictví George,“ dodal mluvčí ČS Lukáš Kropík.

Komerční banka podporuje pro své klienty všechny platformy fungující v ČR. Prostřednictvím Google Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay platí dalších více než 30 tisíc klientů KB. Jde o více než 300 tisíc transakcí v objemu téměř 200 milionů korun, řekl mluvčí banky Pavel Zúbek. Apple Pay využívá téměř pět procent klientů KB. Google Pay jich využívá 2,5 procenta. Co se týká Garmin a Fitbit Pay, jejich podíl na celkovém počtu uživatelů mobilních platebních služeb je zatím méně významný.

Žebráci jdou s dobou. Nevadí jim, že nemáte drobné, berou platby mobilem

Placení mobilem v Air Bank využívá 145 tisíc klientů. Z toho 68 tisíc platí prostřednictvím Apple Pay a 77 tisíc lidí, kteří mají chytré telefony s Androidem, k placení využívá aplikaci My Air. Celkem tak pětina klientů Air Bank má zapnuté platby mobilem, upozornila mluvčí banky Jana Karasová. Platby mobilem v Air Bank podle ní představují 14 procent celkového počtu karetních transakcí.

UniCredit Bank spustila Apple Pay od poloviny července a každý týden registruje tisíce nových klientů, kteří si aktivují danou službu na jedné či více kartách. „Největší počet transakcí klienti uskutečňují v řetězcích s potravinami či rychlým občerstvením. Ty objemnější činí v prodejnách s elektronikou či nábytkem,“ podotkl mluvčí banky Petr Plocek.

,