Michal Mocek, stálý zpravodaj MF DNES, Brusel
V Paříži jdou bicykly na dračku během stávek
Francouzi jezdí do práce autem nebo hromadnou dopravou, na kole však velmi zřídka. Naopak coby sport nedělní a prázdninový je cyklistika velice rozšířená i ve velkých městech. V obcích jsou proto na ulicích vyznačeny pruhy pro cyklisty, ale přes týden je málokdo využívá. V Amiens je například možné si jednoduše půjčit kolo i na jeden den. U nádraží totiž stále stojí autobus, který slouží jako půjčovna kol. Ani o něj však není příliš velký zájem. V Paříži jdou kola nejvíce na odbyt při velkých stávkách hromadné dopravy, kdy bývá město úplně paralyzováno.
Katerina Leguay, knihovnice, Amiens
Švédové počítají ve městech i s cyklisty
Města ve Švédsku berou prostor autům a dávají jej cyklistům. Jakmile se staví nové sídliště, vždycky se budují silnice už s vyhrazeným pásem pro kola. Tento problém řeší v současné době i Stockholm, přestože ve starém městě není jednoduché sladit automobilovou dopravu s cyklistickým provozem. Naopak v Uppsale jsou silnice širší, a tak nebylo obtížné přidat jeden pruh pro bicykly a mopedy. Lidé tam proto hodně jezdí do práce a za nákupy. Úplně běžně jezdí po celý rok studenti do školy. Sama šlapu na kole do práce, kde máme krytou garáž jen pro bicykly zaměstnanců. Samozřejmě, že všechno nefunguje bez chyb, a tak si cyklisté občas stěžují na chování řidičů, kteří parkují na vyhrazených cyklostezkách nebo jim nedávají přednost na přechodech přes silnici.
Mileva Lundgrenová, manažerka, Stockholm