Levný mobil se může prodražit

  • 104
Není tajemstvím, že se v Česku prodávají mobilní telefony dvojího druhu. Jedny nabízejí autorizovaní prodejci výrobních značek - přístroje mají všechno, co mají mít, a jsou dražší. Druhé prodávají neautorizované obchody - telefony nejsou určeny pro český trh. Proto jsou někdy levnější až o pětinu.

Je ale takový nákup bezpečný? Jisté je, že česká síť mobil přijme, s jakoukoliv SIM kartou bude fungovat bez problémů. Méně jisté je, co nastane v případě, že se přístroj porouchá a bude muset na reklamaci.

Abychom se dozvěděli, jaká jsou skutečná rizika takové koupě, vyzkoušeli jsme ji v praxi. Ve třech různých obchodech jsme koupili tři různé mobily.

Dva telefony jsme dostali bez jakéhokoliv manuálu, jeden s návodem v němčině. Dva telefony měly záruku zkrácenou na polovinu, třetí měl záruku dvouletou, ale byl bez daňového dokladu.

Všechny tři nám odmítli v autorizovaném servisu přijmout k záruční opravě. Podle identifikačního čísla na telefonu technici zjistili, že ani jeden nebyl určen k použití v Česku. Jeden byl vyroben pro polskou síť Era, druhý pro německý Vodafone a třetí pro Saúdskou Arábii.

Riziko první: návod k použití

Návod k používání je u mobilů důležitější než u jiného přístroje. Bez něj se jen těžko naučíte ovládat složité funkce telefonu.

Nevíte, jak si vybrat levný telefon a přitom nenaletět podvodníkům? Přečtěte si našich SEDM RAD
JAK KOUPIT
MOBIL

Bez jakéhokoliv návodu byly dva ze tří koupených mobilů. V prvním případě nás na to prodejce upozornil a ujistil, že manuál dodá později. To "později" trvalo měsíc, manuál ve formě tlustého nesešitého svazku černobílých kopií jsme dostali až po naší urgenci.

Chybějící návod jsme nakonec získali i v druhém případě, do obchodu jsme museli ještě dvakrát, prodejce manuál totiž vůbec neměl a musel ho nejprve sehnat. Opět jsme místo originální barevné knížečky dostali jen černobílou kopii vytvořenou na kancelářské kopírce.

Riziko druhé: záruční list

Ani v jednom případě jsme nedostali oficiální záruční list, který k telefonům přikládá výrobce a který uznávají značkové servisy.

Jistě, k uplatnění záruky stačí jakýkoliv doklad o koupi. Ale ne v servisu, záruku v tomto případě můžete uplatnit jen v obchodě, kde jste ho koupili. Pokud jste nakupovali třeba v jiném městě, než kde bydlíte, může to znamenat dvě cesty navíc.

Nebo za záruční opravu v servisu zaplatit.

Riziko třetí: v servisu nepochodíte

Ve dvou případech nás při nákupu výslovně upozornili, abychom s případnou reklamací nechodili do servisu, ale přímo k nim do obchodu. Tam se telefon pokusí opravit sami, pokud na to nestačí, odnesou ho do servisu a za opravu zaplatí.

To už zákazníkovi pochopitelně neříkají. Tomu může být koneckonců jedno, kde mu telefon opraví, hlavně že bude v pořádku.

Riziko je v něčem jiném. Může narazit na méně seriózního prodejce, který udělá všechno pro to, aby nemusel oprávněnou reklamaci uznat. Prohlásí, že to nebyla vada výrobku, ale že jste ji způsobili sami nevhodným užíváním. Opět vám nezbude nic jiného než se obrátit na záruční servis a opravu zaplatit.

Riziko čtvrté: není kde reklamovat

Nám se to přímo nestalo, protože jsme se do obchodů vrátili po týdnu, ale nebývá výjimkou, že firma XY, u které jste telefon koupili, se za čas přejmenuje na XYZ, a máte smůlu.

V obchodě vám řeknou, že telefon prodala společnost, která tu sídlila před nimi. Co uděláte, když přijdete po šesti měsících do obchodu s reklamací a firma už tam není? Budete se muset obrátit na záruční servis a opravu zaplatit.

Kde se berou?

Prodej levných telefonů se dávno přesunul z bazarů a zastaváren do kamenných obchodů. Tři ze čtyř obchodů v Praze prodávají telefony z takzvaného šedého dovozu.

Jak k nim obchodníci přijdou? Telefony nenakupují prostřednictvím zastoupení výrobců v České republice ani od autorizovaných distributorů, ale sami si je dovážejí ze zahraničí.

Pokud nejsou pašované, není na tom nic špatného. Protože jsou ale telefony určeny pro jiného operátora, musí je nejprve odblokovat a pak teprve nabídnout zákazníkovi.

Proč jsou levnější?

Odblokované telefony se prodávají několika způsoby. Jedním z nich je prodej bez daňového dokladu. V některých obchodech vedle sebe stojí naprosto stejné telefony za dvojí ceny, ta vyšší je s daní, ta nižší bez DPH.

V případě, že nejste podnikatel, doklad bez DPH vás nemusí trápit. Takový způsob prodeje by měl trápit úřady, které se zabývají daňovými úniky.

Další fígl, jak telefon prodat levně a zároveň se nevystavovat postihu za neodvedení daně, je nabízet nový telefon jako bazarový. Cena je nižší, protože telefon má kratší záruku.

Při vlastní koupi vám prodavač tvrdí, že je to nový, nepoužívaný telefon, na paragonu se pak objeví nenápadné "komisní prodej", případně někde v obchodě visí cedulka Bazar.

Pokud budete chtít vysvětlení, dostane se vám ujištění, že telefon je nový, ale vykoupený od člověka, který ho dostal jako nevhodný dárek.

Co na to kontrolní úřady?

Když obchodník nakoupí dotované telefony, odblokuje je a nabízí jako nové, porušuje zákon o telekomunikacích. Ten totiž říká, že na každé telekomunikační zařízení provozované v České republice musí být povolení.

Na mobily je udělena generální licence, ta se však vztahuje jen na zařízení, u něhož byla posouzena takzvaná shoda, a to v tomto případě není. Český telekomunikační úřad se problémem nezabývá, protože mobily, ať už pocházejí z jakéhokoliv zdroje, nenarušují telekomunikační síť jako třeba nelegálně dovezené bezdrátové telefony.

"Pokud jsou někde nějaké problémy, tak jsou v rovině obchodní, nikoliv technické," říká ředitel odboru certifikace Českého telekomunikačního úřadu Jan Sedláček.

"My, ale ani žádný jiný stát v Evropě to nekontroluje. Kontrola by byla možná jen na základě stížností operátorů, ti si u nás však nestěžují."

Prodej je záležitostí České obchodní inspekce. Ta přiznává, že mobily jsou vedle bot na prvním místě v počtu stížností zákazníků. Proto se nejrůznějšími pochybnými praktikami prodejců zabývají, dokázat nedodržování zákona je však pro ně někdy problematické.

Před koupí zlevněných mobilů spotřebitele varují. "Zákazníci by si měli zvážit, zda budou tento typ prodeje podporovat, nebo jestli si připlatí a koupí telefon od oficiálního prodejce, který jim zaručuje veškerá spotřebitelská práva v plném rozsahu," říká mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

Podle ní se totiž spotřebitel těžko u případného soudu domůže práva, protože neprokáže, že si vadu nezpůsobil sám. "Důkazní povinnost je totiž na straně žalující, tedy na spotřebiteli. Jak doloží, že se s telefonem nevykoupal?"

O REKLAMACI
* prodejce musí sepsat reklamační protokol, který musí mít datum přijetí reklamace, popis vady a vaše požadavky
* pokud je vada telefonu odstranitelná, můžete žádat opravu nebo výměnu, případně slevu; pokud je neodstranitelná, můžete si vybrat mezi výměnou a vrácením peněz
* reklamace musí být vyřízena do 30 dnů
* pokud to prodejce nestihne, máte právo na vrácení peněz

,