Úterý 24. května 2022, svátek má Jana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 24. května 2022 Jana

Youtuber není Horst Fuchs. Většina českých firem to ještě nechápe

Seriál   6:00
Youtubeři jsou svérázný reklamní kanál a čeští inzerenti se s nimi ještě podle specializovaných agentur nenaučili pracovat. Když se potom potkají nemístné nároky zadavatelů a nezkušenost youtubera, má firma zaděláno na reputační katastrofu. Na spolupráci s youtubery doplatil už třeba výrobce nealko nápoje nebo dovozce automobilů.

Youtuberka Carrie Kirsten objímá vůz BMW. | foto: repro z YouTube.com

Youtuberský trh v Česku není nijak zvlášť mladý. Ze záliby se pro některé stalo dobře placené zaměstnání (psali jsme zde). Naučily se už tedy české firmy, z jejichž product placementu youtubeři převážně žijí, jak je marketingově využívat?

Podle Tomáše Gavlase, spolumajitele a zakladatele agentury Get Boost, nikoli. „Velká část trhu pořád neví, která bije. Tak polovina od toho má naprosto nereálná očekávání,” říká mladý muž, na jehož agenturu se klienti obrací, když chtějí youtubera ve své kampani využít.

Generace YouTube

Jednou ze základních chyb je podle něj nepochopení formátu, což potvrzují i samotní aktéři. „Některé firmy si myslí, že spolupráce funguje tak, že se youtuber postaví před kameru, drží produkt a patnáct minut o něm povídá, jak je skvělý,“ popisuje Karel Kovář, youtuber Kovy (velký rozhovor čtěte zde).

Jenže takhle by si influenceři brzo zničili reputaci. „Youtuber není Horst Fuchs,” říká k tomu Gavlas v narážce na německou teleshoppingovou legendu. „Občas někdo přijde a řekne, že chce, aby youtuber prodal tolik kusů produktu. Ale hlavní účel youtubera je budování povědomí o produktu. Pak už se dá hrát s tím, že vodí třeba návštěvníky na přidružené stránky nebo do soutěží. Ale nemůže zajistit prodej,” vysvětluje.

Nejde jenom vyzdvihovat produkt

Další riziko pro „inzerenta” podle Gavlase nastává, když si myslí, že mu youtuber vyrobí reklamu, nad kterou bude mít stoprocentní kontrolu a kterou bude vlastnit. Jak ale dodává, ani jedno z toho není pravda. Samotné video vlastní youtuber nebo YouTube. Nemůže ho vlastnit klient. A ani youtuber není maskot, který by dělal všechno tak, jak si firma řekne.

„Každý si musí uvědomit, že nenakupuje výrobu videa na zakázku, že si nakupuje prostor v životě člověka,” říká šéf další youtuberské agentury Tubrr Petr Sládeček. Podle něj jsou často selhání na obou stranách. Jak u firmy, která v tom „neumí chodit”, tak i u youtubera, který je i přes zdánlivě suverénní vystupování ve videu často lidsky nevyzrálým a nezodpovědným teenagerem.

KVÍZ: Mluvíte youtubersky? Ověřte si, že rozumíte slovům z YouTube

Výsledkem potom bývají podle Sládečka videa, kdy youtuber na nátlak klienta video odflákne, postaví před kameru produkt a dvě minuty vyzdvihuje jeho vlastnosti. Ve výsledku si tak ostudu utrhnou oba.

Občas tak prý na českém trhu dojde k poměrně paradoxní situaci: agentury, u kterých si firmy chtějí udělat reklamu prostřednictvím „jejich” youtuberů, jim to samy rozmlouvají.

Z českých firem má už hodně zkušeností s používáním youtuberů k propagaci například výrobce kosmetiky Dermacol nebo výrobce židlí k počítačům DXRacer. Také největší e-shop Alza.cz často sází na videoinfluencery, spolupracuje dlouhodobě třeba s nejznámějším českým youtuberem Jirkou Králem.

Mluvčí e-shopu Patricie Šedivá spolupráce s youtubery obecně hodnotí pozitivně. „Je to pro nás nové a určitě plánujeme pokračovat. Zatím si s tímto kanálem pohráváme, částky tedy nejsou nijak závratné. Bude-li spolupráce dávat smysl, počítáme i s navýšením rozpočtu,“ říká Šedivá s tím, že youtubery Alza.cz vyplácí jak v penězích, tak formou barterových dohod.

K negativům spoluprací moc konkrétní není, ale částečně potvrzuje slova z agentur. „U dlouhodobých spoluprací žádné závažnější problémy nemáme. U krátkodobých občas došlo ke komunikačnímu šumu,“ uvádí.

Na Youtubery doplatil bublající čaj...

Minimálně dvě české firmy už ale na nezvládnutou komunikaci s youtubery dost reputačně doplatily.

Tou první je výrobce nealkoholických nápojů Bubbleology. Ten sázel při propagaci svého „bublinkového čaje” určeného mladým logicky na mladé youtubery dlouhodobě. Mezi jeho propagátory patřily třeba populární youtuberky Teri Blitzen, Fallenka či Makyna.

Příliš mnoho okatého proma ale vyvolalo protireakci přímo z youtuberské komunity. Youtuber s přezdívkou Captain J nahrál sérii videí, na kterých se jak do youtuberek propagujících Bubbleology, tak i do nápoje samotného naváží. Obsah cukru ve videích demonstroval tím, že nápoj vyvařoval až na hustý karamel. Kritika nápoje mu vynesla násobně větší zájem o jeho kanál, než bylo do té doby zvykem.

I když ze svých nevybíravých tvrzení potom pod tlakem samotné Bubbleology ubral, inspiroval ostatní youtubery, aby se začali k problematice vyjadřovat.

Pak už stačilo, aby se tématu chytila média, která upozornila na problematické složení nápojů (velký objem cukru a přítomnost azobarviv kritizovala třeba série reportáží na Stream.cz) a část z dosud promujících youtuberů - včetně Teri Blitzen - kvůli tomu s firmou spolupráci ukončilo.

„Nikdy by mě nenapadlo, že firma, kterou jsem brala jako rodinu, by mi byla schopná lhát,“ kroutí hlavou mladá youtuberka Teri v emotivním videu, ve kterém oznamuje konec spolupráce a které nasbíralo na půl milionu zhlédnutí. A dobrá pověst firmy se v tu ránu proměnila ve vzpomínku.

... i dovozce bavoráků

Do tradičnějších médií, než jsou youtubová videa, se potom dostal i případ dovozce aut BMW Invelt. Před Vánoci totiž youtuberka Carrie Kirsten zveřejnila video, jak si ve značkové prodejně přebírá bavorák s tím, že se stala ambasadorkou značky.

Záhy zareagovali youtubeři vystupující pod přezdívkami TVTwixx a Freescoot. Videu se vysmáli a uvedli, že nabídku od stejné firmy dostali, ale odmítli. Zveřejnili i údajné e-maily, kde po nich měli zástupci Inveltu mimo jiné chtít, aby záměrně očerňovali vozy cizích značek včetně Škody.

Později přidal ještě TVTwixx video o tom, že mu přišel z Inveltu další, tentokrát už výhružný e-mail. Invelt popřel jakoukoli komunikaci a spolupráci s youtubery, včetně Kirsten, která se na videu označovala jako jejich ambasadorka.

Záhy se ale začaly vyskytovat pochybnosti hlavně na straně dvojice youtuberů. Jednak různí diskutéři zpochybňovali věrohodnost prezentovaných e-mailů na základě zveřejněných technických dat. Kromě toho jedna e-mailová schránka při žádosti o zapomenuté heslo údajně pozitivně reagovala na telefonní číslo jednoho z nich (psali jsme zde).

Že šlo od počátku ze strany youtuberů o výmysl potvrdily redaktorům iDNES.cz i zdroje z youtuberské komunity.

Hlavně nepodceňovat

Na podobné kauzy doplácejí obě strany - firmy i samotní youtubeři. Ale existuje někdo, kdo si po každém takovém skandálu může mnout dlaně - agentury. „Vlastně nám to pomáhá, protože firmy vidí, že by neměli oslovovat youtubery napřímo,“ shrnuje Gavlas.

Agentury zvládají komunikovat s oběma stranami podle jejich potřeb - jako instituce s firmami, jako kamarád a rádce s youtubery. „Bereme je na večeři, radíme jim v tvorbě a řešíme s nimi osobní problémy. Zároveň jsme schopní jim ale pomoct třeba s daňovým přiznáním,“ shrnuje role agentury jeden z manažerů.

Kovy: Youtuber je pro firmy zlatý důl. Týdně mám 15 nabídek na reklamu

Že youtubeři vyžadují nadstandardní péči potvrzuje i Andrea Hurychová z agentury WeDigital. „Příkladem dobré spolupráce je, když má Shopaholic Nicol ráda Harryho Pottera a firma jí třeba k narozeninám pošle hezký výtisk,“ popisuje. Za takovou péči klidně youtuber poděkuje ve svém videu a firma má reklamu zdarma.

Zároveň lze YouTube scénu využít jako laboratoř, která firmy nic nestojí. Ze scény si mohou vybírat už „osvědčené kusy“. „Je to takový samogenerující se non-stop casting. Ve videích lze okamžitě odhalit schopnosti aktérů a na přímém ohlasu i potenciál úspěšnosti u diváků. Je to výborná líheň nových bavičů a influencerů,“ popisuje Alexandr Guha, šéfdramaturg hudební televize Óčko, která z některých populárních youtuberů udělala svoje moderátory.

Že se youtubeři vyplatí, dokládá i na číslech. Podle něj nasbírají jednu sledovanost v televizi a druhou sekundárně u svých fanoušků, když se pořad nahraje na sociální sítě.

Popularita youtuberů je pro firmy velkým lákadlem. Hurychová ale varuje společnosti, které chtějí youtubera najmout jen proto, že jde o trend. „Když to prostředí neznáte, může být spolupráce opravdu riziková,“ podotýká. Firma by si měla buď najmout agenturu, nebo žádat jen toho youtubera, jehož tvorbu zná. A v žádném případě by ho neměla podceňovat.

Tragické osudy youtuberů. Někteří natočili při honbě za lajky vlastní smrt

Grant Thompson známý jako The King of Random

VIDEO Občas zůstává rozum stát nad tím, co vše dokážou youtubeři udělat pro lajky a zhlédnutí....

Youtuber Corey La Barrie tragicky zemřel v den svých 25. narozenin

Youtuber Corey La Barrie (†25) zemřel přímo v den svých narozenin při...

Youtuber Corey La Barrie (†25) zemřel v den svých narozenin během dopravní nehody. Jako...

KVÍZ: Kovy, Král i Fatty. Jak dobře znáte slavné youtubery? Otestujte se!

Youtubeři Emily Hartridge, Kovy a Jenna Marbles

Jste na YouTube jako doma? Pak vám jistě neunikli ti, kteří udávají na této platformě trendy.

Zakazovat dětem youtubery? Žádný extrém není dobrý, zaznělo v Rozstřelu

Adiktoložka Michaela Štáfková a psycholog Václav Mertin v pořadu Rozstřel.

VIDEO Seriál Řada rodičů tenhle pohled zná: dítě jako přilepené k mobilnímu telefonu a kromě rukou od něj...

Až já budu velká, bude ze mě youtuberka

Workshop Staň se YouTuberem

VIDEO Workshop Staň se YouTuberem slibuje prozradit pár triků, které můžou pomoci budoucím internetovým...

  • Nejčtenější

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přejmenujte hostinec, hrozil žalobou módní časopis. Majitelé se mu vysmáli

Společnost Condé Nast, vlastník značky mezinárodního módního časopisu Vogue, pohrozila právními kroky malému hostinci v...

Obilí z Ukrajiny vyveze ozbrojený konvoj lodí, navrhují Britové. Ale co Rusko?

Velká Británie hledá způsoby, jak pomoci Ukrajině s vývozem obilnin, které kvůli ruské invazi a zablokovaným přístavům...

Výlohy jsou plné, ale obchody zavřené. Jak sankce rozkládají ruskou ekonomiku

Ve chvíli, kdy Vladimir Putin jakožto prezident Ruské federace oznámil invazi na Ukrajinu, zdálo se, že válka je od...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Test kávy na čerpacích stanicích: z auta uděláte kavárnu jen výjimečně

Premium Může to být lahodná vzpruha na cestách i utrejch, který vám znechutí další kilometry za volantem. Kde nabízejí opravdu...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Americká, standardní, nebo retro. Poradíme, jak si vybrat tu správnou lednici

Premium Ač by životnost chladničky s mrazákem měla být v ideálním případě až třicet let, leckdy se najdou důvody, proč je nutné...

Test vánočních veltlínů. Víno se hodí ke kaprovi, polévce i řízku

Premium Osmnáct lahví, čtrnáct medailí a dva vítězové. Veltlínské zelené od dvou stovek nahoru stojí za to. I když se ve velkém...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...