Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ekologické značky na výrobcích: cenné informace, nebo matení zákazníka?

- Je známá věc, že český spotřebitel se rozhodne pro ekologický výrobek, jen když ho nestojí víc než běžný. Kdo by však přece jen na trhu hledal produkty, jež jsou šetrnější k životnímu prostředí, nemá to jednoduché. Někteří výrobci skutečně vyrábějí ekologičtěji, mnoho jiných se však snaží do ekologického hávu odít výrobky naprosto běžné. Najdou se i tací, kteří neznají význam symbolů, jež používají. Ve společnosti značek, které se ekologicky jen tváří, pak snadno zaniknou ty pravé, které si skutečně zaslouží pozornost zákazníka. Výsledek: spotřebitel není schopen oddělit zrno od plev a přestane na značení dbát.

Pro ekologická tvrzení na obalech neexistují žádná závazná pravidla. Výrobci si proto mohou na své výrobky dávat, co sami považují za důležité.
První lží, kterou výrobci klamou spotřebitele, je podle ekologů už samo tvrzení, že "výrobek nepoškozuje životní prostředí". Každý výrobek škodí životnímu prostředí, některý však méně než ostatní.
Klamem je i tvrzení, že výrobek nebo obal je recyklovatelný. Často se objevuje na výrobcích, které jsou jen těžko recyklovatelné a většinou končí v domovním odpadu.
Některé značky zase pouze upozorňují na to, že výrobce dodržuje zákony. Patří mezi ně například různé symboly na aerosolových nádobách zdůrazňující, že výrobce nepoužívá freony. Jenže ty se nesmějí používat už od roku 1991. I bez freonů jsou však spreje pravým opakem výrobku šetrného k životnímu prostředí. Jejich obaly velmi zatěžují odpad a jsou těžko recyklovatelné.
Používat na tuzemských výrobcích zahraniční značky znamená chlubit se cizím peřím. Například známý zelený puntík, který se vyskytuje na řadě tuzemských výrobků, je mnohými chápán jako symbol pro větší šetrnost výrobku k životnímu prostředí. Přitom logo se dvěma zelenými šipkami neznamená nic jiného, než že výrobce je ve své zemi zapojen do systému likvidace odpadu.
Rádoby ekologických značek a tvrzení je nespočet, ale skutečných ekologických známek, které jsou uznávány i v mezinárodním měřítku, je jen několik. Každý stát má většinou jen jednu oficiálně uznávanou značku, která je udělována na základě národních nebo evropských programů. Taková značka pak garantuje, že výrobek během celého svého životního cyklu - od výběru surovin přes výrobu, distribuci, používání i likvidaci - je k životnímu prostředí šetrnější.
Mezi uznávané ekoznačky patří například německý Modrý anděl (č.1), nestarší ekologická značka udělovaná od roku 1978, nebo Bílá labuť (obr. č. 2), společná značka skandinávských zemí, či Evropský symbol květiny zavedený Evropskou komisí v roce 1992 (obr č. 3).
U nás je to značka Ekologicky šetrný výrobek (obr. 4), udělovaná na základě směrnic Agentury pro ekologicky šetrné výrobky při ministerstvu životního prostředí.
Všechny tyto značky mají pro spotřebitele kromě ekologické informace ještě další signál: výrobek je svými funkčními vlastnostmi plně srovnatelný s konkurenčními výrobky a byl vyroben v souladu se všemi platnými zákony a předpisy. Tedy že "ekologičnosti" nebylo dosaženo na úkor kvality. "Naše značka spotřebiteli zaručuje nejen to, že výrobek je šetrný k životnímu prostředí, ale zároveň mu dává jistotu, že je i kvalitní," říká Immo Bellman z ministerstva životního prostředí.
Přesto jen málo výrobců usiluje o získání této značky. Ministerstvu životního prostředí vytýkají nedostatečnou propagaci programu a namítají, že udělování značky je dlouhý, složitý a velmi drahý proces, který se jim nevyplatí. Sami dávají přednost dobrovolnému značení produktů. "Nechceme, aby o udělení nebo neudělení značky rozhodoval nějaký úředník na ministerstvu," říká Ladislav Červenka z firmy Unilever. "Mělo by jít o partnerství mezi průmyslem, státem a spotřebiteli."

Názor TEST DNES:
I pro ekologická tvrzení by měla existovat jasná pravidla, která by přesně vymezovala, jaká tvrzení se nesmějí používat. Podobně jako je tomu v zákonu o potravinách. Nepravdivé tvrzení by mělo být posuzováno jako klamání spotřebitele.
Na druhé straně by se měl mechanismus pro udělování ekoznačky zjednodušit natolik, aby výrobci nemuseli zvažovat, zda se jim značka vůbec finančně vyplatí.

Zelený puntík není žádné ekologické logo
Nejznámějším "zeleným" logem, které však ve skutečnosti žádnou ekoznačkou není, je puntík se dvěma zelenými stylizovanými šipkami. Der Grüne Punkt bývá především na obalech výrobků ze zahraničí. Ani tam však nesouvisí s ekologickou kvalitou výrobku ani obalu, a nemá tedy přímý vliv na životní prostředí. Znamená pouze, že se výrobce ve své zemi finančně podílí na likvidaci odpadu z obalů.
"Spotřebitelům v Německu a v některých státech Evropské unie symbol říká, že obal mohou vrátit tam, kde výrobek koupili, a prodejce zaručuje, že bude likvidován," vysvětluje Petr Saifríd z Agentury pro ekologicky šetrné výrobky. "Na českém trhu však nemá tato značka žádný význam, nikoho neoslovuje, protože u nás nikdo do takového systému zapojen není."
Přesto se zelený bod objevuje i na obalech výrobků ryze domácí produkce. O tom, jakou informaci má značka přinést zákazníkovi, často nevědí ani ti, kteří ji používají. "Snad to znamená ekologický obal. Nevím přesně, obaly pro nás dělal obchodní zástupce," říká Milan Novák, majitel firmy Nominal z Velkého Meziříčí, jejíž výrobky jsou tímto symbolem označeny. Ani obchodní zástupce však nedokáže jeho význam vysvětlit: "Značku jsme viděli na jiných obalech, tak jsme si ji tam taky dali. V tiskárně nám řekli, že tisknou na ekologické obaly nebo že tiskařská technika je šetrná k životnímu prostředí, to už si přesně nepamatuju, je to už několik let," říká Peter Freiwald, který pro firmu Nominal obaly před lety připravoval. "Nebyl v tom však vůbec žádný jiný úmysl."

Žádný sprej není ekologický
Na čtyřech různých výrobcích ve spreji jsou čtyři různé symboly, které mají spotřebiteli sdělit totéž: Neobsahuje freony, neohrožuje tedy ozonovou vrstvu. Spreje, které tuto značku nemají, však nejsou o nic méně "ekologické". Freony se totiž jako hnací plyn v aerosolových nádobách nepoužívají už od roku 1991. Nahrazeny byly buď směsí propanu a butanu, samotným butanem nebo stlačeným vzduchem. Tyto plyny životní prostředí neohrožují, propan a butan jsou však hořlaviny, a mohou tedy ohrozit spotřebitele. Proto také musí být povinně označeny symbolem plamínku upozorňujícím na to, že obsah je hořlavý.
Spreje, ať už jsou naplněny jakoukoliv látkou, rozhodně nepatří mezi ekologické výrobky. Objem obalu je v poměru k obsahu vysoký, prázdné obaly představují právě kvůli riziku exploze nebezpečný odpad a dají se jen obtížně recyklovat.
Kdo se chce chovat ekologicky, měl by se aerosolům pokud možno vyhnout a dávat přednost výrobkům v jiných obalech. Možností je dost: parfémy a toaletní vody v ručním rozprašovači na stlačený vzduch, pěny na holení v tubě, deodoranty ve formě roll-on nebo tyčinky, nátěrové hmoty v nádobě. Místo hotové šlehačky ve spreji kupovat tekutou smetanu, která se musí ušlehat.

Význam některých značek znají jen výrobci
Stromeček v kolečku nebo nápis "ekologický výrobek" ve školních sešitech v podstatě znamenají totéž: že výrobek je minimálně ze 70 % vyroben z recyklovaného papíru, a může být proto zdaněn pětiprocentní sazbou, zatímco výrobky z bezdřevého papíru mají daň z přidané hodnoty 22 %. Pro zákazníka je to cenná informace - výrobek je levnější. To však ještě neznamená, že je šetrnější k životnímu prostředí.
"Snažíme se, aby naše podniky usilovaly o značku Ekologicky šetrný výrobek, protože ta jediná má opravdu mezinárodní význam," říká Miloš Lešikar, tiskový mluvčí Svazu průmyslu papíru a celulózy. "Všechny ostatní značky většinou říkají jen to, že výrobek obsahuje recyklované suroviny, ale ne že obstál v poměrně složitém auditu, aby značku získal. Výrobek může být třeba stoprocentně ze sběrového papíru, přesto nemusí být ekologický, záleží i na tom, jaké použije lepidlo a barvy."

Kdo chce nakupovat ekologicky, měl by se řídit několika zásadami:
- pokud existují, kupovat náhradní náplně čisticích prostředků
- dávat přednost koncentrovaným výrobkům (prostředky na mytí nádobí, které se ředí vodou; kompaktní prací prášky)
- kupovat co možná největší balení
- dodržovat doporučené dávkování
- pokud je možné vybrat si, dát přednost prostředkům vyrobeným na základě rostlinných složek před ropnými produkty
- vyhýbat se výrobkům ve sprejích, dávat přednost náhradním řešením (rozprašovače na stlačený vzduch, deodoranty ve formě roll-on nebo tyčinky, laky v plechovce, smetana ke šlehání)
- vyhnout se lahvím z PVC

Mezinárodně uznávaná značka

Jedna z uznávaných ekologických značek.

Tato značka je mezinárodně rovněž uznávaná.

Zelený bod se objevuje i na českých výrobcích, ačkoli tam nepatří.

I tato česká známka je ve světě uznávána.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...