Inspektoři mají na letošní rok naplánováno na internetové obchody ještě několik dalších speciálních akcí.

Inspektoři mají na letošní rok naplánováno na internetové obchody ještě několik dalších speciálních akcí. | foto: Profimedia.cz

ČOI kontrolovala internetové obchody, tři ze čtyř klamaly

  • 5
Pouze každý čtvrtý internetový obchod prošel bez nejmenších výhrad kontrolou České obchodní inspekce. Ta se v předchozích měsících zaměřila zejména na menší firmy, které přes síť prodávají autodoplňky.

Kontrolovala u nich, zda na webu dostane zákazník všechny potřebné informace, zda firma dodrží dodací lhůty či zda ke zboží obdržíte také český návod.

"Ze 76 kontrolovaných obchodů jsme nějaké pochybení zjistili v 56 případech," shrnula výsledky šéfka inspektorů Jana Příhodová. Nejčastěji se jednalo o nedostatky v informování zákazníků: prodejci například neuvedli to, že kupující má právo zboží do čtrnácti dnů od obdržení vrátit nebo poskytovali kratší záruku, než je zákonných 24 měsíců.

"V současnosti probíhají správní řízení, obchodníkům budou uděleny sankce," dodala Příhodová. Pokuty se mohou pohybovat i v řádech statisíců, přísnější chtějí být inspektoři na obchodníky, kteří prodávali padělky značkových výrobků.

"Zatím jsme udělili čtyři pokuty, jejichž výše se pohybovala kolem deseti tisíc korun. Předpokládám, že u případů, které zatím nejsou dořešené, budou sankce i vyšší," řekla ředitelka ostravské pobočky ČOI Danuše Kotalová.

Té vadí hlavně přístup některých obchodníků k reklamacím. "Spousta z nich zjistila, jak snadné je reklamaci zamítnout, a tím považovat celou věc za vyřízenou. Následně spoléhají na to, že spotřebitel nebude mít tolik trpělivosti, aby šel s celou záležitostí k soudu," přibližuje Kotalová.

Inspektoři mají na letošní rok naplánováno na internetové obchody ještě několik dalších speciálních akcí. Nyní kontrolují prodejce mobilních telefonů, dále se zaměří na uvádění plných cen u letenek a také na výskyt padělaného zboží.

Řadu podnětů zasílají kontrolorům také napálení zákazníci. "Měli jsme tu třeba případ, kdy si člověk koupil v obchodě pixmania.cz foťák, avšak nedostal k němu český návod. Mylně se totiž domníval, že koncovka cz v internetové adrese musí nutně znamenat, že se jedná o český obchod," popisuje šéf východočeských inspektorů Karel Nohejl.

Právě obchody na "českých" internetových adresách, které však ve skutečnosti sídlí v cizině, mohou být pro zákazníky zrádné. "Firmy se řídí třeba německými nebo francouzskými zákony. Domoci se svých práv pak může být značně složité," upozorňuje Nohejl.

Pokud mají takové společnosti uveden na webu nějaký český kontakt, často jde pouze o korespondenční adresu. "To je třeba případ obchodu nosimcocky.cz, jehož kontaktní adresa vede do litomyšlského paneláku, skutečné sídlo je však v Německu," dodal Nohejl.

Ani opakované kontroly nezabrání nepoctivcům, aby ve svém byznysu dále pokračovali. S takovým případem se setkali inspektoři třeba v Pardubicích – poté, co prodejce mobilních telefonů přišel o živnostenský list, rozjel své podnikání znovu – tentokrát jako společnost s ručením omezeným, jejímž byl jednatelem.