Cholesterol nekleslpo pupalce, ale po tabletkách z lékárny

- »Ještě před třemi měsíci mi naměřili doktoři hladinu cholesterolu v krvi 11,2... Lékaři z toho byli pěkně zděšení...Tak jsem si koupila pupalku... A vidíte, dneska už mám cholesterol 8,3. I v Praze se doktoři divili, jak to jde rychle dolů,« říká Naděžda Beranová z Raspenavy. Uvedený citát z inzertní tiskoviny, kterou nachází většina domácností ve svých schránkách, je reklamní zbraní nejtěžšího kalibru, který použila firma Walmark na propagaci svého bylinného výtažku z pupalky dvouleté a stromu ginkgo biloba.
Osobní doporučení spokojeného zákazníka s jeho fotografií je totiž jedním z nejsilnějších prostředků, jak ovlivnit ostatní spotřebitele ke koupi. Raspenavský lékař Milan Roček, který ošetřuje Naděždu Beranovou, však mluví jinak: »Nemohu být konkrétní, ale zlepšení stavu své pacientky přičítám špičkovému léku, jehož jedno balení přijde přibližně na pět set korun. Pupalka může hrát v léčbě nejvíce desetiprocentní roli.« Jeho slova paradoxně potvrzuje i vedoucí marketingu firmy Walmark Alena Trtíková: »Pupalka je doplňkem výživy a léčbu pouze podporuje.« Tato skutečnost však v článku na podporu prodeje pupalky uvedena není, i když sama Alena Trtíková z Walmarku byla přítomna rozhovoru pacientky Naděždy Beranové s redaktorem tiskoviny Vita magazín. Článek o léčbě nadbytečného cholesterolu pupalkou je tedy zavádějící. Jeho reklamní zaměření zvláště vynikne v kontextu celé dvoustrany, na které jsou články s oslavnými titulky Kouzelná pupalka, Moje zkušenost s pupalkou a Ginkgo, strom zázraků. Mezi nimi je otištěn inzerát právě na výtažek z pupalky a ginkga od Walmarku.

Vita magazín vydává reklamní agentura

»Vita magazín je koncipován jako informativní a reklamní časopis pro nejširší veřejnost za účelem osvěty a vzdělávání v oblasti zdravé výživy,« vysvětluje tiskový mluvčí společnosti Walmark David Laštůvka. »Připravila jej agentura SGA pro společnost Walmark.« Ředitel agentury SGA Petr Rožánek o vztahu vydavatele Vita magazínu a Walmarku říká: »Máme společný zájem jen o pozitivní zkušenosti,« což dokládá, že Vita magazín není nezávislým časopisem, za který se vydává. Také Jan Leiner z mediální agentury Ogilvy and Mather Focus, který má na starosti obraz Walmarku na veřejnosti, potvrzuje: »Jednou z našich prací pro tohoto klienta byl i Vita magazín.« Reklamní agentura SGA tak vydává tiskovinu, která se tváří jako časopis o zdraví, ale je to pouhý reklamní leták na potravinové doplňky firmy Walmark. Podobnou tiskovinou byl i Šťastný život, ve kterém inzerovala společnost Pharma Nord svůj výrobek koenzym Q10. Samotný inzerát byl seriózní a lékaři k němu nemohli mít výhrady. Fakta v připojeném článku o Haně Petrové z Olomouce, ve kterém redakce popisovala téměř zázračné účinky koenzym u na srdce a obezitu, však její ošetřující lékař i ona sama popřeli.

Walmark dělá to, co mnozí ostatní

Nepravdivého tvrzení o léčebných účincích svého výrobku se v létě dopustil i koncern Unilever, jehož televizní reklama tvrdila: »Pouze Flora aktivně snižuje hladinu cholesterolu v krvi.« Dietní sestra Dana Šímová, která pracovala na informační telefonické lince Unileveru, to však upřesnila: »Flora sama o sobě nedokáže snížit hladinu cholesterolu v krvi.« Přední český dietolog Rudolf Poledne k tomu dodává: »Díky snížení ceny margarínů na úkor másla v posledních osmi letech je naše populace stále zdravější, protože rostlinné tuky neobsahují cholesterol. To ale neznamená, že za to může pouze Flora.«

Pokud firma chválí své zboží v rámci katalogu svých výrobků, nelze proti tomu nic namítat. Něco jiného je, když tak činí v časopisu, který se tváří jako nezávislý a objektivní.