Při výběru bruslí byste se měli nejdříve zaměřit na provedení botičky - na způsob jejího utahování a na kvalitu zpracování materiálu. Nepáře se někde nit, neodchlipují se části boty, sedí vše, tak jak má? Významný je i materiál, z kterého je vyrobený nůž. Naopak kolečka a jejich ložiska nejsou až tak důležitá. Kolečka se časem stejně sjedou a ložiska opotřebují, takže je budete muset vyměnit, třeba i za lepší.
Boty zkoušejte odpoledne
Existují dva základní typy bot. Celoskeletové, připomínající přezkáče, a textilní kombinované s plastem. „Celoskeletové brusle nejsou dobrou volbou. Většina lidí utahuje botu na holeni a kotníku, ale už zapomínají na nárt. Chodidlo se pak v botičce různě pohybuje, což je na úkor ovladatelnosti,“ říká Vítězslav Žalud z inlajn.cz. „Kromě toho, především v letních měsících, oceníte textilní, prodyšnou botu s dostatkem větracích otvorů překrytých síťovinou, v které se vám nohy nezpotí.“ Jak byste měli boty zkoušet? Nejlépe odpoledne alespoň deset minut a neostýchejte se v nich v prodejně bruslit. Brusle by měly být pohodlné a pokud vás v místech spojení textilie a plastu tlačí, možná jste nezvolili vhodný model nebo jen správnou velikost. Před prsty ve špičce byste měli mít zhruba jeden centimetr prostoru.
Podrážka by měla být tuhá. Pokud se ohýbá nebo různě kroutí kolem nože, neberte je.
Stahování
Fitness brusle mají zpravidla stahování za pomoci různých lanek a provázků. Zavazování pomocí tkaniček se už tolik nepoužívá. U zdrhovadel musíte počítat s tím, že bota i lanka mohou časem povolit. Proto při výběru utáhněte botu na noze co nejvíce a podívejte se, zda máte ještě vůli k případnému dotažení.
Komín boty by měl být opatřen přezkou. Lepší je, pokud její konstrukce umožňuje výměnu ozubeného pásku, který se časem „ožvýká“. Vhodným doplňkem je i suchý zip v oblasti nártu.
Rám se nesmí kroutit. Nůž brusle neboli rám, ve kterém jsou uchycena kolečka, může být vyrobený z různých materiálů. U levných modelů se používá plast. Ale lepší je si trochu připlatit a vybrat brusle s nožem z hliníkové slitiny, který je pevnější. Při výběru zkuste na rám různě tlačit a kroutit s ním. V ideálním případě by se neměl vůbec pohnout.
Důležitá je také délka nože. Kratší nůž je lépe točivý, ale hůř vede stopu ve vyšších rychlostech, například když jedete z kopce. Naopak delší sice lépe drží směr, ale brusle nejsou tak živé.
Kolečka a ložiska
Jak rychle nebo pomalu pojedou vaše brusle, záleží kromě vašeho pudu sebezáchovy také na velikosti a tvrdosti koleček a kvalitě ložisek.
U koleček platí: čím větší, tím jsou rychlejší, ale hůře zatáčejí, a naopak. Na jízdní vlastnosti má vliv i tvrdost koleček, která se značí číslicí a písmenem A. Čím vyšší hodnota, tím je kolečko tvrdší a brusle rychlejší, ale hůře ovladatelné. Tvrdá kolečka (označují se symbolem 80A a více) se hodí spíše na hladký asfalt a beton. Když ve vašem okolí nemáte kvalitní silnice, vyberte si raději měkčí kolečka (74A-78A).
U ložisek se setkáte s takzvanou normou ABEC, která říká, jak kulaté jsou kuličky v ložisku. Čím vyšší je číslo za ABEC, tím dokonalejší tvar kulička má, a tím komfortnější by měla být i jízda. Číslo však nic neříká o kvalitě a životnosti ložiska.
„Jednou jsem si koupil levná, neznačková ložiska ABEC7. Po dvaceti kilometrech na kvalitní silnici začala zlobit. Na doporučení jsem si koupil drahá značková ložiska ABEC5 a nemohu si je vynachválit,“ říká Vítězslav Žalud.
Proto je důležitý zejména výrobce ložisek. Dobré jsou například značky SKF či ILQ.