ČSA letos výrazně zahýbá také s flotilou Boeingů 737 na krátké a střední tratě. Ilustrační foto

ČSA letos výrazně zahýbá také s flotilou Boeingů 737 na krátké a střední tratě. Ilustrační foto | foto: Jan Záleský, iDNES.cz

Ztrátové ČSA šetří, letos se chtějí zbavit velkých letadel

  • 85
Po personálním zeštíhlení čeká letos ztrátové České aerolinie i výrazná redukce letového parku. Podle zjištění MF DNES by letos mohlo z flotily zmizet až deset letadel a počet strojů by se tak na konci roku mohl dostat pod čtyřicet. Redukce má firmě přinést další peníze a také zlepšit hospodaření.

Počet letadel tak spadne na úroveň roku 2004, kdy začaly velké nákupy tehdejšího šéfa aerolinií Jaroslava Tvrdíka.

Firma zatím potvrdila prodej posledních dvou strojů na dálkové lety – Airbusů A310. Z flotily by letadla, která mají ČSA na operativní leasing, měla zmizet během pár týdnů. "V tuto chvíli předpokládáme, že budou navrácena ještě v tomto pololetí," uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Jedno z letadel už ztratilo firemní nátěr a stojí odstavené v bílé barvě na letišti. ČSA totiž svá největší letadla už nepotřebuje. Dálková pravidelná doprava skončila loni, velké airbusy tak vozí jen klienty Exim Tours na exotické dovolené.

Piloty z dálkové flotily, kteří patřili k nejlépe placeným, aerolinky přeškolily na jiné typy letadel. Na menší letouny si zvykají také letušky, které přišly o nejprestižnější postavení. "Některé to nesou dost těžce, že najednou místo do New Yorku musí létat s turbovrtulovými stroji do Košic," popisuje náladu ve firmě jedna ze stevardek.

Pryč půjdou také větší boeingy

ČSA letos výrazně zahýbá také s flotilou Boeingů 737 na krátké a střední tratě. V ohrožení je především desítka letounů 737-400. Některé z nich už od podzimu ani nelétají, protože pro ně nemají ČSA využití, a nepočítá se s nimi ani v letním letovém řádu. Podle informací MF DNES by mohlo flotilu opustit až osm z nich.

"Prodej boeingů se připravuje, ale uvidí se také, jaké budou nabídky," potvrdil šéf dozorčí rady Michal Mejstřík. "K boeingům nebudou žádné konkrétní informace veřejné," odmítla bližší komentář Hejsková.

Na prodej je teď lepší doba než loni. Letecký trh se částečně začal vzpamatovávat, a lze proto předpokládat, že ČSA za ně dostanou lepší cenu. Z jejich flotily už dva boeingy zmizely během loňského roku.

Podle leteckého rejstříku mají ČSA ve svém vlastnictví tři Boeingy 737-500 zastavené Komerční bankou a ministerstvem průmyslu. Ostatní boeingy jsou v majetku leasingových firem, tři z nich přejdou do vlastnictví ČSA v červnu.

Vše nasvědčuje tomu, že si některá letadla 737-500 firma zatím nechá, protože jsou menší a ČSA je lépe uživí než větší řadu 737-400. Rozdíl v kapacitě je až 54 míst. Boeingy mají v ČSA i tak nahnutý osud, ČSA je postupně vyměňuje za novější airbusy. Třeba před několika dny zrovna přibyl Airbus A319.

Počítání ztráty ještě neskončilo

Podle šéfa odborové organizace pilotů Filipa Gaspara odešlo od loňského roku z ČSA zhruba 70 pilotů. "Někteří skončili s létáním, hodně jich přešlo do Asie. Situace se ale lepší a začínají se objevovat i nabídky na práci v Česku nebo v Evropě," uvedl Gaspar. ČSA mají teď zhruba kolem 470 pilotů.

Jasné však není, jak se ČSA daří finančně. Dopravce o svém hospodaření od nástupu šéfa Miroslava Dvořáka mlčí, kvůli vyšetřování Evropskou komisí není příliš sdílná už ani dozorčí rada. (čtěte ČSA se bojí vyšetřování Evropské komise, najaly si poradce)

Ministerstvo financí však považuje informovanost veřejnosti o stavu firmy za dobrou. "Rozsah zveřejňovaných informací považujeme za dostačující a adekvátní situaci," konstatoval mluvčí úřadu Ondřej Jakob. Firma zatím nesečetla ani loňskou ztrátu, která zřejmě přesáhne tři miliardy korun. Podle Mejstříka budou čísla hotová až na konci června.