Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Volné pátky ve Škodovce končí, bude se vyrábět víc

  • 9
Mladoboleslavská Škodovka obnoví páteční výrobu fabií. Dělníci, kteří v posledních třech měsících chodili do práce jen na čtyři dny v týdnu, se k pásům vrátí. Pokud bude mít firma během roku víc zakázek, zaměstnanci si placené volno nahradí. Noční směny v automobilce zatím zůstávají zrušené.

Na celý pracovní týden se od dubna vrátí k pásům na fabie dělníci, kteří kvůli omezení výroby tohoto typu aut zůstávali v pátek doma. To trvalo tři měsíce. (viz článek Fabie se budou od ledna do března vyrábět jen čtyři dny v týdnu)

Automobilka totiž pro ně neměla dost práce. Proto také úplně zrušila noční směnu a přesunula řadu dělníků na jiné místo. Tato dvě opatření se zatím nemění.

Mít den volna v týdnu navíc někteří zaměstnanci vítali. "Mám konečně čas na aktivity, které jsem dosud nestíhal, a na syna Honzíka," pochvaluje si pracovník ze svařovny na fabiích Michal Karika.

"Pracujeme jako fretky"

Na placený den volna pohlíží ale i z druhé strany. "Někdy slýchávám názory: Oni se mají, nemusí v pátek pracovat. Jenomže už málokdo si uvědomí, že nám přibyla fyzická práce během pracovních dnů," pokračuje osmadvacetiletý dělník.

"Děláme intenzivněji než dřív, protože skončila noční směna a znatelně ubyli lidé, kteří se museli přesunout na jiné místo. Takže ve výsledku máme sice kratší pracovní týden, ale v rámci něj děláme jako fretky," dodává Michal Karika. Stejně mluví i další dělník.

"Firma úplně zrušila jednu směnu a je to znát. Nám práce zase přibyla," říká čtyřiapadesátiletý zaměstnanec z výroby fabií.

O smlouvě se jedná

Pracovníci mladoboleslavského závodu, které MF DNES oslovila, si přístup firmy v době ekonomického propadu chválí.

"Nevyhodíme vás, něco vymyslíme," popisuje strategii firmy vůči zaměstnancům Michal Karika. "Myslím si, že v jiné společnosti by se se svými zaměstnanci tak nepárali. Soukromník řekne, že nemá práci, a lidi propustí s nějakým odstupným. Škodovka dělá podle mě maximum," dodává.

Roli v tom hraje kolektivní smlouva. Ta koncem března vyprší, v současné době proto odboráři vyjednávají o nových podmínkách. Vzhledem k tomu, že situace na trhu s automobily je těžko předvídatelná, se však zatím vedení Škodovky drží při zemi ve vyjednávání o mzdách. (viz předchozí článek)

Dosud nepřišlo s návrhem, který by byl pro odboráře přijatelný. Jednání budou pokračovat do konce března. Pokud se nabídka nebude odborářům líbit, jsou připraveni v dubnu stávkovat.

Volné dny na účet flexikonta

Letos Škodovka v souvislosti s omezováním výroby a pracovních dnů poprvé zavedla flexikonta. Právě na ně se nyní dělníkům, kteří zůstávají v pátek doma, zapisují takzvané minusové dny. V praxi to znamená, že kvůli volnému dnu nedostanou méně peněz ve výplatě.

Pokud však Škodovka během roku dostane více zakázek a bude třeba zvýšit produkci, budou dělníci muset minusové hodiny napracovat. Tento rok vedení automobilky vyzkouší, jak se flexikonta osvědčí. Zatím platí jejich používání do konce roku.

Škoda auto 2009

Pokles výroby vystřídala poptávka kvůli šrotovnému v zahraničí.
Škodovka loni prodala 684 226 automobilů. Pomohl jí hlavně sílící trh v Číně. Přesto automobilka vydělala o 68 procent méně než v roce 2008. Zisk společnosti byl necelých 3,5 miliardy korun, o rok dřív to bylo 10,8 miliardy.