Firma před dvěma týdny pouze oficiálně oznámila, že místo jedenačtyřicetileté manažerky přijde od března Alvise Giustiniani. Ten měl dosud na starosti cigaretový byznys Philipa Morrise v Portugalsku.
Okolnosti kolem rychlého odchodu Anji Fiedlerové, poté co firma uzavřela zatím bez zveřejnění detailů hospodaření za loňský rok, nasvědčují tomu, že nešlo o krok dobrovolný. Mluví pro to i fakt, že Anja Fiedlerová nebude pro Philip Morris dále pracovat ani v jiné zemi.
Její předchůdce, Davidson, se naproti tomu vrátil, alespoň podle tehdejšího vyjádření, do centrály ve švýcarském Lausanne. "Rozhodla se pokračovat ve své kariéře jinde," vysvětlila odchod Fiedlerové mluvčí firmy Jaroslava Hájková.
Odchod Fiedlerové přitom není v poslední době zdaleka jediný. Začátkem roku opustil výrobu cigaret šéf pro strategii Petr Novotný. Už počátkem září loňského roku se vyměnili dva členové představenstva, finanční a výrobní ředitel. Oba se přesunuli na jiné pozice v rámci Philipa Morrise.
Philip Morris tak má od září nového finančního ředitele, jímž je Daniel Gordon, který přišel ze švýcarské centrály. Druhý nováček, šéf výroby Holanďan Walter Veen, dorazil z korejské pobočky Philipa Morrise. Zda budou ještě další výměny, nechce společnost uvádět.
Oříšek pro nového šéfa
Nástupce Anji Fiedlerové Alvise Giustiniani to v Česku nebude mít lehké. Ve srovnání s tím, co se děje tady, se zdá, že v Portugalsku si mohl žít jako v bavlnce. Anebo si to dovedl dobře zařídit.
Podíl Philipa Morrise na portugalském trhu je totiž více než 80procentní. S tím ostatně začínala tato firma i u nás, kde počátkem 90. let převzala Tabák Kutná Hora.
Jak ale šly roky, přicházela nová konkurence a rostly kvapem daně, Philip Morris v Česku čím dál více ztrácel. V Portugalsku, které má už podle údajů za loňský rok v přibližování výše daní k evropským minimům splněno, ale k podobnému propadu nedošlo.
Jedním z důvodů může být fakt, že v Portugalsku je zákonem dáno omezení doprodeje cigaret se starým kolkem, a tedy nižší spotřební daní.
To by se firmě hodilo i v Česku, protože se kvůli své velikosti nemůže tolik předzásobit všemi značkami jako ostatní menší výrobci. Vminulosti už se podobný návrh pokoušel prosadit, ale marně.
Giustiniani přijde v březnu a nebude mít moc času na rozmyšlenou. Bude moci ceny dotovat, aby se vyrovnal konkurenci s levnějšími nahromaděnými cigaretami, a čelit propadům zisku. Anebo to riskne a zdraží o plnou cenu s tím, že konkurence se ráda přidá a více vydělá.