V pondělí začíná ve Škodě po dvou letech nové jednání o výši platů na tento a zřejmě i příští rok.

V pondělí začíná ve Škodě po dvou letech nové jednání o výši platů na tento a zřejmě i příští rok. | foto: Ondřej Littera

Ve Škodě začíná tvrdá bitva o mzdy

  • 239
Martina Jahna čeká rok po nástupu na post personálního šéfa Škody Auto nejtěžší úkol v jeho dosavadní kariéře v automobilce: dohodnout se s odbory, jak ve firmě porostou platy a jakým způsobem se budou vypočítávat.

V největším domácím průmyslovém podniku se schyluje k velké bitvě mezi managementem a odbory.

V pondělí začíná po dvou letech nové jednání o výši platů na tento a zřejmě i příští rok. Bude pravděpodobně nejtvrdší v historii: vedení firmy chce změnit mzdový systém, který by více zohledňoval výkonnost a úspěšnost automobilky a jejích zaměstnanců, odboráři chtějí razantní navýšení mzdy a změny v současném způsobu odměňování odmítají.

"Nikdy jsem neviděl mezi zaměstnanci takové odhodlání vstoupit do časově neomezené stávky, jako tomu je teď," říká předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík.

Odboráři se už dohodli, s jakými požadavky v pondělí před vedení firmy přijdou. Povšík ve čtvrtek nespecifikoval jednotlivé plány, uvedl však, že růst platů požadují v "dvojciferném čísle".

Odbory mají v ruce několik trumfů: porovnání s jinými závody Volkswagenu i rekordní výsledky Škody Auto. Vedení však argumentuje tím, že je potřeba se připravit na časy, kdy se nebude firmě dařit tak dobře jako dosud.

Tajná strategie
Jahn nechtěl plány automobilky před kolektivním vyjednáváním komentovat. "Jsme ochotni platy zvýšit, ale musí se to také odrážet od výkonů zaměstnanců," řekl Jahn.

Nárůst mzdových tarifů se podle něj nemůže odvíjet jen od toho, zda byl rok rekordní jen finančně. "To vždy může být souhrn několika okolností a nelze ho promítnout do tarifu," dodal.

Škodě loni vzrostla výroba o jedenáct procent. Už dříve uvedl, že chce změnit stávající systém výplat.

Zaměstnanci Škody zatím dostávají zhruba čtyři pětiny platu bez ohledu na výkon. Podle některých informací by se měla tato část mzdy snížit a zbytek by se už řídil podle výkonu pracovníků či výsledků Škody.

Jinými slovy: pokud by například zaměstnanec často nemarodil a firmě by se dařilo, měl by více peněz než doposud. V opačném případě méně. Odbory však takovou změnu odmítají.

Tvrdé odbory
Škoda Auto zaměstnává přes 25 tisíc zaměstnanců a patří k firmám, které mají nadprůměrné platy. Bez managementu je průměrná mzda 27 tisíc korun, dělníci mají 22 tisíc měsíčně.

"Firma je špičková, ale plat je mizerný. To se lidem nelíbí," říká Povšík. Podle něj není plat ve srovnání s jinými firmami vysoký. "Zaměstnanci tu mají rozfázovanou pracovní dobu na minutu, je v tom také hodně přesčasů," říká Povšík.

Odboráři ve Škodě patří k nejrazantnějším v republice, před dvěma lety si navýšení platů vymohli i tříhodinovou stávkou. Platy se ve Škodě zvýšily před dvěma lety o sedm procent.