Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Sváček, MAFRA

Účet za rok 2009 v ČSA: ztráta 10 milionů každý den

  • 13
Je to podobné, jako kdybyste vyhodili z okna každý den deset milionů korun a už je nikdy neviděli. I tak se dá popsat hospodaření státem ovládaných Českých aerolinií v loňském roce.

Firma za celý rok prodělala 3,75 miliardy korun. Kumulovaná ztráta státního dopravce už přesáhla pět miliard korun. Hospodaření společnosti dnes schválila valná hromada firmy.

ČSA výsledky dlouho tajily, informace o více než třímiliardové ztrátě ale pronikaly na veřejnost postupně a nejsou až takovým šokem. Už v květnu vypustil ministr Gustav Slamečka do médií zprávu, že firmě chybí až čtyři miliardy. (více čtěte zde)

Jako důvody velké ztráty uvádějí aerolinky finanční krizi a pokles poptávky, která následně vyvolala i propad cen letenek.

"Kvantitativní úbytek cestujících doprovázel razantní pokles průměrné ceny letenky, jenž se citelně promítl do výnosů leteckých společností. Desítky aerolinií byly dokonce nuceny ukončit svou činnost," uvedl šéf ČSA Miroslav Dvořák.

Rok, kdy začalo šetření...

České aerolinie loni po odstoupení Radomíra Lašáka zahájily restrukturalizační plán, který má přivést státní podnik opět k zisku. Restrukturalizace obnáší snižování nákladů, rušení některých linek nebo snížení platů.

Letos firmu pravděpodobně čeká zeštíhlení flotily. Mohla by se zbavit až 10 strojů, zůstalo by jí tak okolo čtyřiceti. Firma už prodala své práva na létání (sloty) na letištích J.F.K. v New Yorku a na londýnském Heathrow. Během loňska postupně rušila některé spoje, přestala létat do Istanbulu, Manchesteru, New Yorku a spoje omezila i mezi Prahou a Brnem.

Šetření už pocítili všichni zaměstnanci firmy. Mzdy klesly pilotům o 30 procent, palubnímu personálu o 15 procent a ostatním zaměstnancům o 10 procent. ČSA také prodaly bezcelní obchody, naopak chartery si firma ponechala, třebaže dlouho mluvila o tom, že se jich zbaví. (více čtěte zde)

"Všechno nasvědčuje tomu, že současnou ztrátu se nám do konce roku podaří výrazně snížit, aktuální modely předpokládají její výši na úrovni 600 milionů korun. To by představovalo více jak šestinásobné zlepšení. Jsem si vědom toho, že jde o velmi ambiciózní cíl, ale pracujeme tvrdě na tom, aby se nám jej podařilo naplnit," věří předseda představenstva a prezident Českých aerolinií Miroslav Dvořák.

,