Uber, který je nepřítelem mnoha úřadů i taxislužeb v desítkách zemí světa, se se samořiditelnými vozy nepokouší prorazit zdaleka jako první. Stejnou metu má řada světových firem: například Google, výrobce elektroaut Tesla nebo inovátoři z Číny.
Miniseriál - jezdili jsme pro Uber |
Uber v prohlášení uvedl, že novinku testuje pomocí vozu Ford Fusion, vybaveného radarem, laserem, scannery a kamerami. Na projektu spolupracuje s univerzitou Carnegie Mellon v Pittsbourghu.
Uberu nejde jen o zdolání nové technologické laťky, rád by údajně naplnil širší, idealistické vize. V jeho vysněném světě je vlastnictví automobilu přežitkem, každý by si však mohl do pěti minut přivolat automobil, který by ho odvezl kamkoliv.
Reálné testování aut bez řidiče bylo podle Uberu zásadním krokem k rozvoji nové technologie. Testované vozy má však pod kontrolou stále člověk, byť slouží v automobilech jako pojistka pro případ selhání techniky.
Uber se nedávno přidal do aliance firem, které usilují o rozvoj technologie samořiditelných aut. Spolu s dalšími hráči jako je Google, Ford, Volvo a Lyft (služba na zprostředkování spolujízdy) lobbují u zákonodárců za zmírnění a odstranění některých zákonných bariér, které brání tomu, aby samořiditelná auta „naostro“ vyjela do ulic.
Z trpaslíka obr
Společnost Uber se objevila na scéně teprve před několika lety v USA (aplikace se spustila v roce 2011), nyní působí v téměř šedesáti zemích světa. V USA se bleskově vyšvihla mezi desítky nejvlivnějších firem. V řadě světových měst se nicméně Uber potýká s problémy, služba buď byla postavena mimo zákon (Německo, Španělsko), nebo o to samosprávy usilují. Problémy má Uber také v Praze, kde je taxikaření s Uberem stále problematické.
V ČR chce Uber postavit mimo zákon také chystaná novela zákona o silniční dopravě, která zpřísňuje pokuty pro řidiče a navíc umožňuje pokutovat i zprostředkovatele - tedy samotný Uber (více čtěte zde).