„Oslovujeme některé firmy s nabídkou, zda by nechtěly na výrobě Blaníku spolupracovat,“ říká Planička.

„Oslovujeme některé firmy s nabídkou, zda by nechtěly na výrobě Blaníku spolupracovat,“ říká Planička. | foto: Jan Karásek, MF DNES

Turbolet ožil, letí do Ameriky

  • 9
Cestu z Kunovic do Brazílie zvládne malý dopravní letoun L410, nazývaný dříve Turbolet, za pět až šest dnů. Najít zákazníka však trvalo bývalým leteckým závodům Kunovice podstatně déle: jednu dekádu.

Po letech střídání vlastníků a velikášských slibů našel v létě 2005 moravský výrobce letadel konečně vlastníka, kterému se podařilo obnovit výrobu a najít to nejdůležitější – zákazníky.

Před pár dny v Brazílii přistál další kunovický stroj určený pro tamější společnost NHT Linhas Aéreas.

Pro ni je to již třetí letadlo od společnosti Aircraft Industries (AI), jak se bývalý Let nyní jmenuje. "Latinská Amerika je pro nás dnes klíčovým trhem," říká ředitel AI Roman Planička.

Firma se pomalu odlepuje od země, loni měla obrat 360 a letos plánuje 560 milionů korun.

Konkurence vlastních strojů
Kdysi se tu vyrábělo až osmdesát letadel ročně, téměř výhradně do zemí východního bloku. Pak přišel rozpad trhů, nepovedená privatizace a prakticky konec výroby.

Firma dala miliardy do vývoje většího letadla, které nikdy neprodala, navíc neměla štěstí na majitele. Nakonec skončila v konkurzu.

Let získala AI založená podnikateli, kteří dříve s kunovickými letadly obchodovali. "Vyrobit letadlo není tak těžké, jako je prodat," podotkl Planička.

Trup je původní
Letadla L410, poprvé vyrobená v sedmdesátých letech, mohou díky speciální konstrukci přistávat i na nezpevněném či rozbláceném letišti. Po světě jich dosud létá zhruba polovina z celkově tisícovky vyrobených.

"Naše stará letadla byla pro nás největší konkurencí, sovětská armáda je velmi levně rozprodávala," vysvětlil Planička. Firma se proto snaží některé stroje získat sama a v Kunovicích je modernizovat.

Mění téměř vše až na trup, zbytek je nový. Letadlo se tak o třetinu zlevní. Tento postup se prý firmě vyplácí.

"Úspěšně provozované letadlo z druhé ruky vytváří poptávku po novém, což se nám ukázalo teď na Martiniku. Zákazník si nejprve pronajal dvě repasovaná, teď si kupuje nové," dodal.

Uvažuje se o menším modelu
Jedno stojí zhruba dva a půl až tři miliony dolarů (63 milionů korun). Stroj pro 19 pasažérů si kupují hlavně aerolinky na krátké spoje do pěti set kilometrů.

V Kunovicích dlouho vyvíjeli větší letadlo L610 pro čtyřicet cestujících, noví majitelé ho definitivně odepsali. "Ten projekt byl již před naším vstupem mimo obchodní a ekonomickou realitu," řekl Planička.

Firma naopak přemýšlí o projektu menšího modelu, než je současné L410.

Od počátku devadesátých let kunovický podnik opustily tisíce lidí, což se nyní výrazně projevuje. "Nedostatek pracovníků v některých profesích je velký, i kvůli tomu jsme museli pozastavit výrobu kluzáků Blaník," dodal ředitel.

Spokojenost? Dvanáct prodaných letounů ročně
Lidi z výroby kluzáků musel převést na výrobu L410. Blaníky přitom mají pro firmu skvělé reference, učí se na nich létat mimo jiné i piloti americké armády.
"Oslovujeme některé firmy s nabídkou, zda by nechtěly na výrobě Blaníku spolupracovat," dodal Planička.

Firma chce také dodávat více dílů do leteckého průmyslu. Například pro nový Boeing 787 Dreamliner vyrobí speciálně upravenou část křídla, s dalšími společnostmi jedná.

Loni AI dodala čtyři stroje a dalších 10 opravila a modernizovala. Letos plánuje výrobu osmi letadel, první dva kusy už našly své majitele. Kromě Latinské Ameriky a Karibiku čekají zákazníci také v Alžírsku a Jižní Koreji.

"Pokud budeme prodávat deset až dvanáct letadel ročně, budu spokojen," dodal Planička.