Firma, která ještě letos v červnu měla 4400 zaměstnanců, plánuje, že na konci roku bude v Tatře pracovat 3708 zaměstnanců a v prvním čtvrtletí roku 2009 by se počet pracovníků automobilky měl zastavit na čísle 3574. To je pokles o více než osm set lidí.
"Máme v úmyslu udělat vše pro to, abychom ochránili budoucnost Tatry, která je i nadále světlá. Některé kroky budou bolestivé," uvedl generální ředitel společnosti Ronald Adams. "V letošním roce očekáváme navzdory krizi jistý zisk a věříme, že kroky, které nyní podnikáme, zajistí Tatře ziskovost i pro rok následující," dodal.
Tvrdí, že propouštění se téměř nedotkne kmenových zaměstnanců Tatry, kteří by museli odejít pro nadbytečnost. Takových zaměstnanců odejdou čtyři desítky.
Firmu tak opustí především lidé, kteří odcházejí do důchodu, část zaměstnanců odejde, protože porušili vnitřní předpisy podniku, dalším pracovníkům skončí smlouvy na dobu určitou a automobilka propustí i externí zaměstnance najaté pracovními agenturami.
Platy se zkrátí i manažerům
Další úspory chce Tatra hledat v pracovní době svých zaměstnanců, kterou hodlá přibližně do konce prvního čtvrtletí příštího roku poměrně výrazně zkrátit. "Ve většině úseků Tatry se bude pracovat jen tři týdny v měsíci namísto čtyř. To sníží mzdové náklady o dalších osm až deset procent a náklady na energie o dvacet procent," uvedl ředitel Ronald Adams.
Dodal, že členové vrcholového managementu, včetně něho, během období kratší pracovní doby rovněž své výplaty sníží o deset procent. "Manažeři nicméně budou v tomto období pracovat více než obvykle, aby pro společnost Tatra mohli nalézat nová řešení, jak se vyrovnávat s nynější situací."
Tatra snižuje také své režijní náklady, v rozpočtu pro příští rok jsou nižší o 28 procent. "Náklady můžeme omezovat jen do té míry, abychom tím neohrozili budoucí fungování podniku," řekl Adams a dodal, že firma zesílí úsilí ve výzkumu, vývoji a v projekčním oddělení, aby mohla na trzích nabídnout nové výrobky.
Odboráři nesouhlasí
Odboráři jsou z řešení, se kterými přišlo vedení firmy, zklamaní. "Vedení nám nejdříve navrhlo, že všem zaměstnancům plošně sníží platy o dvacet procent. To jsme ale odmítli, podle našeho názoru by pak stejně přišlo propouštění," řekl předseda tatrováckých odborářů Pavel Baroň.
"Byli jsme až dosud vstřícní při jednání s managementem, ale tak rozsáhlé snižování stavu zaměstnanců jsme opravdu nečekali," řekl odborář. Dodal, že vedení automobilky nepřistoupilo ani na návrh odborářů, aby zaměstnanci pobírali ve dnech, kdy budou muset zůstat doma, plat ve výši šedesáti nebo pětasedmdesáti procent.
"Řekli nám, že něco takového je v Americe, odkud je náš ředitel Ronald Adams, nemyslitelné. Když zaměstnanci nepracují, nemají prý nárok na žádnou mzdu. Ale překážka je přece ze strany zaměstnavatele," dodal odborový předák Pavel Baroň.
Vedoucí odboru trhu práce novojičínského pracovního úřadu Miroslav Kardačinský řekl, že úřad zatím nemá oficiální informace o propouštění v Tatře. "Je ale zřejmé, že nezaměstnanost poněkud poroste, protože propouštění ohlásil i Autopal Nový Jičín a jedna menší firma, která má padesát lidí," uvedl.
Tatra už začátkem října oznámila, že v důsledku finanční krize bude vyrábět pouze šest automobilů denně místo sedmi a sníží pracovní dobu o deset procent. Tehdy však ubezpečovala, že se změny do budoucna nedotknou mezd. - čtěte Tatra kvůli finanční krizi snižuje výrobu