Sládek svijanského pivovaru Petr Menšík.

Sládek svijanského pivovaru Petr Menšík. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Svijany opět vedou v zisku na půllitr, letos zisk ale spadne

  • 60
Pivovar Svijany vyrobí letos znovu rekordní množství piva, poprvé v historii pokoří hranici 600 tisíc hektolitrů. Kvůli přesunu lidí od sudového piva k lahvovému ale čeká poprvé letos pokles zisku.

Podle čerstvě zveřejněných výsledků za loňský rok vydělává pivovar v přepočtu na půllitr bezkonkurenčně nejvíce v Česku: z každého piva měla firma čistý zisk 2,44 korun.

To je výrazně více, než dosahují konkurenti Svijan: Pivovar Bernard na třetím místě má zisk 1,23 Kč z každého prodaného půllitru, druhý Plzeňský Prazdroj 1,70 Kč. Prvenství dosahují Svijany v takovém žebříčku už několik let, loni ale svůj náskok firma ještě zvýšila. Zisk na jedno pivo vypočítala MF DNES i ze zisku stoprocentně ovládané firmy Pivovar Svijany - Distribuce, přes kterou jde veškerý prodej.

Obě firmy loni vydělaly dohromady 278,3 milionu korun po zdanění. Je to sice méně než v roce 2011, podle předsedy představenstva Tomáše Kučery byl přesto rok 2012 rekordní. V roce 2011 se totiž do zisku pivovaru promítla vyplacená dividenda distribuční společnosti ve výši 64 milionů korun. Firma loni získala dotace ve výši přes 60 milionů korun, především na vylepšení technologie. Tržby loni poprvé přesáhly miliardu korun.

Pivovar Svijany, který odkoupila v devadesátých letech od anglické skupiny Bass za 15 milionů korun skupina libereckých podnikatelů, čeká letos další zvýšení prodeje a poprvé překročení hranice 600 tisíc hektolitrů uvařeného piva. "Není to ještě definitivní, ale podle všech předpokladů budeme mírně na touto hranicí," řekl Kučera.

Raketový růst pivovaru je už ale u konce, firma se dostala na vrchol kapacitně i na trzích. Růst táhne už jen hledání nových odbytišť, především na Moravě. Podle Kučery navíc letos zisk výrazně klesne, zhruba o pětinu až čtvrtinu. "Nastává velký přesun ze sudového piva do lahvového," vysvětlil Kučera. Na lahvovém pivu mají pivovary výrazně menší marži kvůli tlaku obchodních řetězců. Přesun souvisí s omezováním návštěv restaurací a čím dál větší oblibě pití piva doma.