Automobilka zdůvodňuje omezení trvajícím ochlazením na domácím i západoevropském trhu. Firma nevyrábí na sklad, a tak musí sníženou poptávku řešit operativně.
Omezení zřejmě povede k propuštění některých zahraničních zaměstnanců najatých na pokrytí zvýšené poptávky. Kmenových pracovníků by se propouštění dotknout nemělo.
Aktuálně se omezení týká jen továrny v Boleslavi. V minulém měsíci hovořili zástupci Škody Auto také o přesunutí výroby vozu Fabia Sedan z Vrchlabí do Boleslavi, ale o tom se ještě definitivně nerozhodlo.
Velký zájem je o naopak o větší octavie, které se vyrábějí i v mimořádných víkendových směnách.
Neprodávají se také superby
Také luxusní automobil Škoda Superb se na důležitých trzích neusadil tak, jak se očekávalo. Mladoboleslavská automobilka proto musela omezit produkci ze 150 na sto vozů denně.
Jak ale přiznal mluvčí Vladimír Šulc, ani toto omezení nebude stačit. Automobilka bude muset sáhnout k několikadenní odstávce výroby. V jejím průběhu budou zaměstnanci čerpat řádnou dovolenou nebo dostanou 75 procent průměrného výdělku.
Letošní ztrátu na trhu superbů bude firma dohánět až příští rok. Podle mluvčího se nedaří vlajkovou loď prodávat hlavně kvůli nepřipravenosti dealerů.
"Je to jiné než u ostatních vozů. Do superbu si každý zákazník musí sednout a přímo si jeho vlastnosti vyzkoušet," vysvětlil zvýšené nároky na dealery Jaroslav Černý z tiskového oddělení.
Snížením denní výroby nedosáhne automobilka předpokládanou produkci 25 až třiceti tisíc superbů v letošním roce. "Dostaneme se tak na dvacet tisíc aut," řekl Černý. Předpokládá, že problémy jsou dočasné a v dalším roce se objem výroby výrazně zvýší.
Automobilka nechystá podle Černého v závodě v Kvasinách, kde se superb vyrábí, kvůli omezení produkce propouštění vlastních zaměstnanců. Hodlá však snížit stav "zapůjčeného" personálu z řad zahraničních dělníků.
Fabie ve Vrchlabí možná skončí
Ještě krušnější osud než superby v Kvasinách čeká fabie v továrně ve Vrchlabí. Klesající odbyt nutí vedení automobilky k úvahám o zastavení výroby modelu Fabia Sedanv tomto závodě. Management ale ubezpečuje zaměstnance, že rozhodně nedojde k masivnímu propouštění. To mu podle odborů neumožňuje ani kolektivní smlouva.
"Je to jedna z možných variant, že ve Vrchlabí necháme jen octavie, ale zatím není rozhodnuto," řekl Jaroslav Černý z tiskového odboru firmy. Podle odborářů se zvažuje ukončení výroby fabií ve Vrchlabí k 31. říjnu.
V odborářském tisku se objevily informace, že by firma mohla zrušit až sto míst. Podle Černého by se situace řešila zřejmě přesuny v rámci podniku. Jak uvádí odboráři, zřejmě by o místo nejdříve přišli "vypůjčení" pracovníci.
"Odbory nepřipouštějí žádné propouštění, protože mají s vedením firmy uzavřenou dohodu o zaměstnanosti, která je součástí platné kolektivní smlouvy. Ta platí do konce roku," řekl mluvčí škodováckých odborářů Jaromír Cvrček.
V říjnu začne kolektivní vyjednávání pro rok 2003. Udržení zaměstnanosti by podle Cvrčka mělo být v tomto jednání prioritou podobně jako v předešlých letech.
Kvůli nepříznivému vývoji na trzích automobilka letos už dvakrát omezila výrobu, pokaždé zhruba o dva tisíce vozů. Loni firma zvýšila celosvětový prodej o 6,2 procenta na 462 321 vozů. Letos chce tuto úroveň udržet, v pololetí jí ale klesl celosvětově prodej vozů o 7,4 procenta na 228 336 vozů.