Mezi nimi je například rakouský průmyslový koncern Voest Alpine, americký fond Advent či skupina kolem ústecké Setuzy a jejího majitele Tomáše Pitra. O své případné angažmá po boku nového investora se zajímá též současný šéf Škodovky Martin Roman.
Podle lidí obeznámených s průběhem prodeje není pravděpodobné, že by podnik mohl nadále zůstat pohromadě v současné podobě. Spíše se rozdělí na více částí, některé možná zaniknou.
Plzeňská Škoda tak kopíruje osud dalších někdejších vlajkových lodí českého průmyslu, například kopřivnické Tatry či brněnského Zetoru, které před hrozbou konkurzu zachránila Zemanova vláda a po očištění je předává do rukou méně známých investorů.
I když snem ředitele Romana bylo přitáhnout do Plzně amerického giganta General Electric, ve skutečnosti prodej spíš láká místní zájemce nebo finanční investory podobné těm, kteří se účastní prodeje Českého Telecomu.
Přes snahy vedení i řady poradců, kteří se snažili Škodovku postavit na nohy, se dá očekávat, že nový vlastník část podniku zavře a část předělá nebo rozprodá. Tak hodnotí vyhlídky Škody bankéři účastnící se jednání s investory. "Myslím, že když se to prodá za několik miliard, tak to bude úspěch," uvedl jeden z nich.
Jako první zaslali státní České konsolidační agentuře dopis s vyjádřením zájmu o vstup do plzeňských strojíren šéfové finanční skupiny Advent z amerického Bostonu. Advent v tuzemsku investoval například do Českého mobilu nebo do zbankrotované firmy Globopolis.
"Ano, zájem o strojírny jsme veřejně prezentovali," sdělil Marek Hoščálek z firmy Genesis, která Advent v tuzemsku zastupuje. Ze zahraničních kupců se mluví také o skupině kolem rakouského průmyslového koncernu Voest Alpine.
Také skupina podnikatelů kolem vlastníků ústecké Setuzy a Selika Tomáše Pitra a Františka Mrázka je údajně ve hře. Ti na Plzeňsku již vlastní některé majetky prostřednictvím První západočeské společnosti pro kapitálový trh. Pitr však o plzeňské Škodě nechce mluvit. "Nechceme se k tomu vyjadřovat," prohlásil minulý týden Pitr.
Koupě by se rád zúčastnil i současný šéf strojíren Martin Roman, a to ve spolupráci se skupinou finančních investorů. "Sám žádnou skupinu organizovat nebudu, ale pokud bych dostal od nových majitelů možnost spolupodílet se na vlastnictví, rád bych ve firmě zůstal," uvedl Roman.
Pátým hráčem, který kolem plzeňské Škody krouží, je poradenská společnost Cautor Consulting někdejšího šéfa Fondu národního majetku Michala Hrubého a bývalého náměstka ministra financí Vladimíra Rudlovčáka. "Rádi bychom figurovali jako poradci pro další firmy," říká Hrubý.
Plzeňské strojírny nyní většinově vlastní správce konkurzní podstaty společnosti Škoda, a. s., která loni zbankrotovala. Druhou část akcií ovládá konsolidační agentura, která je rovněž největším věřitelem holdingu.
Ta zároveň zřejmě získá přímé majetkové podíly ve dvou stěžejních dceřiných firmách skupiny - Škodě Steel a Škodě Těžké strojírenství, výměnou za odpuštění jejich vysokých dluhů. Agentura již vybrala poradce, americkou investiční banku J. P. Morgan, která má při prodeji Škody asistovat.