Škoda představila novou tramvaj pro Německo, spojí tři města

  13:24aktualizováno  13:24
Skupina Škoda Transportation ve čtvrtek představila v německém Mannheimu model nové tramvaje ForCity Smart, s níž uspěla v Německu. Dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr bude provozovat minimálně 80 těchto vozidel na tratích mezi městy Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg ve třech spolkových zemích.

Skupina Škoda Transportation představila v německém Mannheimu novou tramvaj ForCity Smart. | foto: Škoda Transport

Součástí kontraktu je opce na dalších 34 vozidel. Celková hodnota dodávky včetně opcí činí téměř deset miliard korun. První vozidla budou nasazena do provozu v lednu 2021, poslední v roce 2027. Kontrakt je jednou z hlavních priorit skupiny. Jde o největší exportní tramvajovou zakázku Škody Transportation v její historii.

Soutěž na tramvaje byla vypsána v březnu 2017, zúčastnili se jí významní světoví výrobci kolejových vozidel.

Mock-up tramvaje, čili reálný model prvního a poloviny druhého článku v měřítku 1:1, měří 16,5 metru a váží více než deset tun. Je ve finálním designu, interiér obsahuje originální díly - sedadla, držadla, dveře, displeje a ovladače. Součástí je i kabina řidiče, inspirovaná škodováckým modelem ForCity Smart Jokeri pro Helsinky. K výrobě modelu byly použity překližky, plexiskla a sklolamináty.

Fotogalerie

„Ukazujeme vnější design a interiér dopravnímu podniku i veřejnosti. Těšíme se na ohlasy, které společně s rnv (Rhein-Neckar-Verkehr) vyhodnotíme a které ovlivní finální design před samotnou výrobou vozidel,“ uvedl předseda představenstva Petr Brzezina.

Skupina dodá tři délky tramvají stejného technického provedení, a to tříčlánkové, čtyřčlánkové a šestičlánkové. Vyrobí 31 kusů třicetimetrových vozů, 37 čtyřicetimetrových a 12 šedesátimetrových tramvají, které budou podle firmy nejdelší na světě. Obousměrné nízkopodlažní tramvaje s otočnými podvozky a maximální rychlostí 80 km/h nabídnou bezbariérový přístup pro vozíčkáře a dětské kočárky.

Škoda se účastní i dalších velkých tendrů

Tramvaje pro rnv vycházejí z rodiny vozidel ForCity Smart. „Více než 100 těchto moderních vozidel je v provozu v Helsinkách a brzy budou k vidění v Tampere,“ řekl viceprezident Škody Transportation Zdeněk Majer. Podle něj se tramvaj začne vyrábět příští rok.

„Sledujeme aktuálně deset až 15 dopravních podniků v Německu, které budou v průběhu dalších dvou let vypisovat soutěže,“ uvedl. Jde o menší zakázky v řádech 20 až 30 kusů, ale Škodovka se bude účastnit i velkého tendru na „mnohem více než 100 kusů“. Německo je podle Majera největším tramvajovým trhem v Evropě, který v následujících pěti letech spolu s Rakouskem a Švýcarskem absorbuje 50 procent vyrobených tramvají.

„Jde nám o snížení emisí ve městech a o zvýšení počtu cestujících na dvojnásobek,“ řekl zástupce primátora Mannheimu Christian Specht. Oblast tří měst propojených tramvajovými a železničními tratěmi je druhým největším spojeným regionem v Německu. Vozy by měly být v provozu 30 až 40 let. „V Plzni dokázali, že se dá poskytnout světová kvalita za rozumnou cenu,“ uvedl český velvyslanec v Německu Tomáš Podivínský.

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Makro prodává pražské obchody. Německý řetězec zůstane v nájmu

Makro. Ilustrační snímek.

Obchodní řetězec Makro, fungující v Česku jako velkoobchod, jedná o prodeji svých tří pražských obchodů. Prodejny budou...

Miliardář Pavel Tykač kupuje teplárny skupiny Alpiq ve Zlíně a Kladně

Lidé ve Zlíně si stěžují, že teplárna hlučí.

Švýcarská společnost Alpiq prodala teplárny ve Zlíně a v Kladně energetické skupině Sev.en Energy, kterou vlastní...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Najdete na iDNES.cz