Lokomotiva 109E od Škody Transportation

Lokomotiva 109E od Škody Transportation | foto: Škoda Transportation

Zakázka za miliardu. Pohony ze Škodovky poženou vlaky kazašskou stepí

  • 59
Plzeňská Škoda Electric se pustila do zakázky za miliardu korun. Pro americký koncern GE Transportation vyrobí 660 kompletních mechanických pohonů pro 110 lokomotiv, které budou vozit cestující v Kazachstánu.

První pohon bude vyexpedován v září nebo říjnu a poté začne náročné schvalování podle ruských drážních standardů GOST a norem GE, řekl generální ředitel podniku Jaromír Šilhánek.

"GE požaduje také životnostní zkoušky dílů i celých setů až do úplného zničení motorů," uvedl. Testy kompletního pohonu včetně převodovky a dvojkolí potrvají až do dubna 2014.

Tučné zakázky

Zakázka pro GE Transportation je další velkou zakázkou, kterou plzeňský podnik v posledních dnech oznámil. Firma, která je jednou ze součástí strojírenského podniku Škoda Transportation, nedávno oznámila, že uspěla v tendru na dodávku 80 trolejbusů do Bratislavy. Nové stroje dodá za v přepočtu na 1,1 miliardy korun.

Vyrobí také 50 trolejbusů za téměř 700 milionů korun do Sofie. Vozy pro bulharskou metropoli dodá už letos a příští rok; půjde o typ Škoda 27 Tr s pomocným dieselagregátem a výkonnou klimatizací (více čtěte zde).

Podle Šilhánka se nyní v podniku už technicky připravuje výroba a provádějí se audity dodavatelů. Výroba prototypu, který se bude testovat, potrvá zhruba 1,5 měsíce. Největší požadavky má GOST na motory.

"Navíc se musí každé dva roky obnovovat certifikace. Dieselelektrické lokomotivy jsou sice pro Kazachstán, ale schvalovány budou dle ruských norem a ruské certifikace," řekl. Podle Šilhánka jde o velký i technicky náročný projekt s unikátními požadavky. Stroje musejí být spolehlivé v pásmu teplot od minus 55 do plus 55 stupňů Celsia. Vychází z nákladní lokomotivy, kterou už GE v Kazachstánu provozuje.

První lokomotiva vyjede v roce 2017

GE, který patří mezi největší světové výrobce lokomotiv pro nákladní dopravu, proniká s novou vývojovou řadou Evolution TM Series i do vývoje a výroby lokomotiv pro osobní dopravu. První lokomotiva vyjede na kazachstánské železnice v polovině roku 2017.

"Půjde o úplně nové šestinápravové stroje GE Transportation," uvedl ředitel. Montovat se budou částečně v USA i v Kazachstánu, což je jednak požadavek středoasijské republiky, jednak je to pro Kazašské státní dráhy výhoda při servisu a údržbě strojů.

Sériové dodávky 660 pohonů začnou na přelomu let 2014 a 2015 a skončí v roce 2018. Šilhánek nevyloučil další spolupráci Škodovky s GE. "Nejdříve si nás vyzkouší a pak se k nám buď vrátí, nebo ne," dodal. Kromě podpisu první smlouvy s GE přinesl kontrakt také napojení na bohatý Kazachstán, který hodně investuje do infrastruktury.

Škoda Electric loni utržila 3,3 miliardy korun, meziročně zhruba o desetinu více. Loňský čistý zisk činil 607 milionů Kč. Letos předpokládá podnik tržby téměř čtyři miliardy korun.

,