Škodovce se kvůli zeleným investicím ztenčil zisk o devět procent

  • 19
Výrobci automobilů Škoda Auto vloni klesl čistý zisk o devět procent na 28,89 miliardy korun. Snížení ziskovosti podle předsedy představenstva Bernharda Maiera přinesly investice do nových technologií, jako je elektromobilita a digitalizace, přechod na nový způsob měření emisí aut a příprava na odchod Velké Británie z EU.

„Transformace v našem průmyslu probíhá právě nyní a není zadarmo. Během příštích čtyř let budeme investovat dvě miliardy eur do alternativních technologií pohonu a nových služeb mobility. Spustíme tak největší investiční program v historii značky ŠKODA, abychom z tohoto transformačního procesu vyšli posíleni,“ uvedl ve výroční zprávě Maier.

Provozní zisk o mladoboleslavské automobilce klesl o 14,6 procenta na 1,4 miliardy eur (35,9 miliardy korun). Tržby naopak vzrostly o 4,4 procenta na 17,3 miliardy eur (téměř 444 miliard Kč).

Během loňského společnost roku investovala 500 milionů eur (asi 12,8 mld. Kč) do modernizace tuzemských továren, konkrétně třeba šlo o výstavbu nové lakovny v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi nebo o investice do výkonnějších datových center. Do konce roku 2022 představí automobilka více než 30 nových modelů, víc než deset z nich částečně nebo plně elektrifikovaných.

První model uvedla na autosalonu v Ženevě. Model vision iV má podle Maiera dostatečné schopnosti, aby mohl být alternativou k autům se spalovacím motorem. Konkrétně uvedl zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině za 5,9 sekundy a schopnost dobít 80 procent kapacity akumulátoru za méně než půl hodiny. Sériová verze automobilu, který se má prodávat o 10 až 15 procent dráže než superb se spalovacím motorem, by měla vzniknout v příštím roce.

Automobilka již dříve oznámila, že loni dodala svým zákazníkům na celém světě zhruba 1,25 milionu vozů, což je o 4,4 procenta více než v předchozím roce. Dodávky tak pátým rokem za sebou překonaly hranici jednoho milionu vozů.

Nejvíce vyrobených aut připadalo na model škoda octavia, kterých z výrobních linek v Česku sjelo 258 tisíc. 178 tisíc vozidel pak představovaly fabie a kompaktní SUV karog poprvé se sto tisíci vyrobenými modely předhonila model superb, kterých se vyrobilo o téměř deset tisíc kusů méně. 

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává přes 35 tisíc lidí a je aktivní na více než 100 trzích.