Automobilka by v Kvasinách ráda investovala miliardy a zaměstnala stovky lidí. | foto: Pavel Bednář, MF DNES

Majitel pozemku brzdí miliardové investice automobilky v Kvasinách

  • 328
Škodě Auto se nedaří získat pozemky potřebné pro další rozvoj jejího závodu v Kvasinách. Zvažuje proto, že původně plánované miliardové investice přesune na Slovensko nebo na Ukrajinu.

Automobilka Škoda Auto zastavila výkup pozemků v blízkosti svého závodu v Kvasinách na Rychnovsku, na nichž plánovala stavbu lakovny a další rozšíření. Majitel dvou a půl hektaru parcel přiléhajících k areálu totiž podle společnosti žádá příliš. Ten to odmítá.

Pozemky prý koupil pro stavbu továrny na výrobu malých a bezpilotních vrtulníků, kde má pracovat zhruba 200 lidí. Škoda podle něj měla na nákup dost času. Pokud se obě strany nedohodnou, Škoda Auto v Kvasinách další miliardy korun investovat nebude a stovky nových pracovníků nezaměstná.

Škoda Auto v Kvasinách

V automobilce se vyrábějí vozy Yeti a Superb a svařují se tam karoserie modelu Roomster, který se montuje ve Vrchlabí. Příští rok se v současném areálu rozšíří svařovna. Podle oficiálních informací by to mělo zvýšit výrobu z nynějších téměř 900 na 1 200 karoserií denně. Závod v Kvasinách zaměstnává zhruba pět tisíc lidí.

"Plánovali jsme rozšířit současný areál o novou lakovnu vystavěnou na přilehlých pozemcích. Kapacita by tak vzrostla na 1 200 karoserií denně s investicí v řádu miliard korun a vytvořením dalších stovek pracovních míst," uvedl mluvčí automobilky Jozef Baláž.

Rozšíření blokuje 2,5 hektaru

Škoda má zájem o 19,3 hektaru sousedních pozemků. 2,5 hektaru přiléhajících těsně k závodu však vloni na podzim koupil podnikatel Petr Nehera, který je investorem firmy, jež má vyrábět malé a bezpilotní vrtulníky. 

Podle Nehery si automobilka měla zajistit pozemky dřív, protože o možnosti rozšíření závodu se mluví už tři roky. Chybu vidí na straně manažerů automobilky. Sám je koupil ještě před změnou územního plánu umožňující rozšíření závodu.

Podle Baláže Škoda Auto není realitní kanceláří a nemůže skupovat pozemky kolem všech svých závodů do zásoby. "K výkupu pozemků jsme přistoupili hned po odsouhlasení záměru umístit významnou investici právě do Kvasin. V průběhu několika málo dní jsme navázali kontakt se všemi vlastníky a s většinou z nich dosáhli dohody o prodeji," uvedl Baláž.

Pozemky za mnohonásobně vyšší cenu automobilka odmítla

Ve stejné době však podle Baláže vstoupil do jednání s některými vlastníky ještě další zájemce a několik pozemků koupil.

"Tento nový vlastník pak vzápětí při jednání s naší společností projevil ochotu prodat nám své nově získané pozemky za cenu, která byla mnohonásobkem ceny v místě a čase obvyklé. Takový cenový požadavek jsme byli nuceni odmítnout jako přemrštěný," řekl Baláž.

Zdroj MF DNES uvedl, že za pozemky měl majitel chtít až 100 milionů korun.

"Je to trochu jinak. Prostřednictvím mého advokáta jsme nabídli řešení. Škoda Auto nezareagovala. Do projektu výroby vrtulníků jsme už investovali a dalším přemístěním výroby bychom se dostali do časového skluzu a následně i finančních problémů," tvrdí Nehera.

"Pokud bychom nedodrželi termíny dodání, ve smlouvách máme stanoveno penále a dostali bychom se do ztrát řádově desítek milionů. Máme-li automobilce ustoupit, někdo ty ztráty zaplatit musí," dodává.

Výroba se asi přesune na Východ

Škoda Auto teď zvažuje, že výrobu nového terénního vozu umístí jinam. Třeba do Bratislavy nebo ruského Nižního Novgorodu. "Zvažujeme všechny alternativy," dodal Baláž. Rychnovský region by tak přišel o miliardové investice.

"Vadilo by nám, kdyby se Škodovka nerozvíjela, protože pokud by se zastavil rozvoj zdejšího závodu, zastavil by se i rozvoj obce. S rozšiřováním závodu vznikají nové pracovní příležitosti a zaměstnanci budou chtít bydlet co nejblíž. Proto jsme v územním plánu připravovali pozemky pro bydlení, a jestli se výroba rozšiřovat nebude, všechno by bylo zbytečné," uvedl kvasinský starosta Ivan Ešpandr.

Vrtulníky chce majitel firmy začít vyrábět na konci letošního roku. Závod ještě nestojí, ale mají prý nabídku na montované výrobní haly a čekají, že od obce dostanou potřebná povolení. "Abychom dostali územní rozhodnutí a stavební povolení, musí být územní studie. Na ní se podle obce pracuje," uvedl Nehera.