Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf TPCA: Místo zastavení linky ji radši zpomalíme

  8:15
Kolínská automobilka TPCA nadále počítá s tím, že jí letos neklesne výroba. V Kolíně dokonce zaměstnali i lidi z polského závodu Toyota, kteří přišli o práci. Přesto ale připravuje opatření pro případ, že i zájem o malá auta bude menší, říká v rozhovoru prezident TPCA Jasuhiro Takahaši.

Takahaši nechce řešit výkyvy výroby mimořádnými směnami nebo odstávkami. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Je poptávka po malých vozech i v prvním čtvrtletí tak vysoká jako v minulých letech?
Pro nás situace nedoznala letos výrazných změn, jedeme podle původního plánu. Platí i náš plán být lehce pod 330 tisíci auty za rok.

Jak dlouho potrvá podle vašich odhadů efekt šrotovného na pro vás klíčových trzích?
Těžko říci, většinou bývá určitý limit financí, které na šrotovné jdou. Třeba v Německu prodeje velmi rychle naskočily, ale až se částka vyčerpá, možná také rychle poklesnou. Ale je možné, že v některých zemích tuto částku navýší podobně jako v Německu.

Jsou malé vozy vítězem šrotovného? Tuto podporu využívají hlavně lidé s menšími příjmy, kteří nemají na větší auto.
Dá se to tak říci, zákazníci využívající šrotovné kupují hlavně kompaktní vozy. Neprospívá to jen TPCA, ale všem výrobcům, kteří taková auta dělají.

V rámci koncernů PSA a Toyota jste jediní, kteří neomezili výrobu...
V tomto pohledu je skutečně TPCA výjimečná a mám pocit, že je tak trošku dítě štěstěny. Dopady na ostatní závody sesterských společností jsou výrazné a dochází i k omezování zaměstnanosti. Velmi negativní dopad je například na polský závod, kde vyrábíme motory. Snažíme se v rámci možností jim pomoci, momentálně jde o 50 lidí, které jsme převedli na práci k nám z Polska. Nejvíce se ale obávám toho, že krize postihne hodně dodavatele. To může mít dopady i na výrobce.

Stalo se vám už, že by některý dodavatel zkrachoval?
Ne tak bezprostředně, ale máme jistou část dodavatelů v potížích. Část objednávek jsme museli převést na jiné. Nejde o české firmy. Snažíme se být s dodavateli ve velmi úzkém kontaktu, abychom věděli o jejich problémech. Stačí, aby chyběla jedna součástka, a auto nemůže z linky sjet.

Přemýšlíte o tom, že byste převzali z jiných závodů další zaměstnance?
Určitě ano, ale zatím nemají konkrétní podobu. Měli jsme plán s lidmi z tureckého závodu, ale tam jsme narazili na problém, protože Turecko není v Evropské unii.

Co jste si pomyslel, když francouzský prezident Sarkozy ohlásil, že by rád viděl výrobu aut z Kolína ve Francii?
Bylo to jisté překvapení. Věci, které se týkají Francie a jejích výrobců, najednou začaly přesahovat do České republiky. Ale soudím, že to není něco, co by se nás týkalo. Pro mě je směrodatné, že obě mateřské společnosti tento projekt hodnotí velmi pozitivně.

Chcete být letos flexibilnější? Jakým způsobem?
Nechceme řešit výkyvy výroby mimořádnými směnami nebo odstávkami. Chceme je řešit změnou výrobního taktu, tedy času, který potřebujeme na výrobu jednoho vozidla. Jeho prodlužování či zkracování si vyžaduje hodně opatření, aby linka jela plynule. Tedy pokud bude více objednávek, linka pojede rychleji a naopak.

Máte tedy propočítané, že je výhodnější linku nezastavit, ale vyrábět pomaleji?
Při našem rozvržení směn pro toto není příliš prostoru. Jsme připraveni jít spíše změnou doby taktu, ta nám přijde efektivnější. Teď je u nás takt 57 sekund, což je i v porovnání s japonskými závody velmi rychlá doba. Snížit toto číslo, to je i pro mě jako Japonce velká výzva.

Na velkých autosalonech jsou auta z Kolína na stáncích automobilek dost v pozadí, nevadí vám to?
Toto nemůžu komentovat, to je politika mateřských společností. Možná to souvisí i s tím, že se teď automobilky snaží více ukazovat hlavně například auta na hybridní pohon.

Nemáte pocit, že už vaše auta zastarávají?
Do jisté míry, ale stále platí naše číslo 106 gramů emisí CO2 na kilometr a to je vynikající údaj. Ale čím déle auto vyrábíte, tím se více okouká. Proto jsme dělali facelift loni na podzim.

Bude příští model už i s nabídkou hybridního motoru?
To nemohu říct, to je věc majitelů. Ale hybridní technologie je velké know-how Toyoty a nevím, zda bude sdíleno i pro jiné značky.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Sonny Angel: Ďábelská moc andělské panenky, která plete hlavu generaci Z

28. dubna 2024

Premium Všichni uživatelé TikToku už pravděpodobně znají panenku Sonny Angel. Asi osm centimetrů vysoká...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

27. dubna 2024

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

Dokonalost japonských knedlíčků kontroluje umělá inteligence. Pomáhá i jinde

27. dubna 2024

V zemi posedlé dokonalostí si žádný výrobce knedlíčků nemůže dovolit prodávat nehezké kusy. Na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...