Henkel dělá kvůli svým výrobkům ročně na 50 průzkumů trhu.

Henkel dělá kvůli svým výrobkům ročně na 50 průzkumů trhu.

Šéf firmy Henkel: Víme, co Čechům voní

  • 20
Do reklamy na prací prášky a kosmetiku dávají ročně takřka miliardu korun, to je čtvrtina obratu. "Jinak bychom neprodali," říká Günther Thumser, středoevropský šéf německé firmy Henkel. Výrobce Palmexu nebo Persilu, aviváží Silan nebo barev na vlasy Palette patří mezi pět největších inzerentů v ČR.

Kdo a jak rozhoduje o tom, kterou novou vůni pracích prášků nebo aviváží tady budete prodávat?
Ve většině případů jsou to sami zákazníci, kteří je otestují při průzkumech trhu a řeknou názor. Nejsou to ani technici, nákupčí nebo lidé z marketingu.

Kolik lidí to bývá?
To bychom museli spočítat, vloni jsme jen v České republice udělali 53 průzkumů trhu. Jednou probíhají v úzké skupince šesti lidí, kde se jde hodně do hloubky, jindy je respondentů třeba 500.

Zeptám se jinak. Proč těžko sháním aviváž s vůní levandule, bez které se neobejdou třeba v Itálii, ve Francii nebo Turecku?
Levandule je nejoblíbenější v Itálii, Španělsku a Turecku, dále až do Bulharska a Rumunska, ale tam končí. Češi mají nejraději čerstvé vůně jako Němci a Rakušané. Před pár lety jsme sem přivezli aviváž s vůní divoké růže, která měla úspěch v Maďarsku, Slovinsku i v Rakousku. Ale tady nic. Museli jsme ji stáhnout. Výborně se prodávají svěží vůně – zelené a modré.

Do reklamy v Česku dáváte skoro miliardu korun. Je to jediná cesta k tomu, jak zvednout obrat?
Částečně ano, a to i proto, že zavádíme nové kategorie výrobků, které dříve nikdo neznal. Když jsme přišli s aviváží, lidé nevěděli, jestli má ulehčit žehlení, nebo navonět prádlo. Nebo když jsme začali prodávat kompaktní prací prášky. Klidně bych se vsadil, že bez reklamy, bez vysvětlení, že prášek o třetinu menší má stejnou sílu, bychom neprodali ani malou část toho, co prodáme. Bez reklamy byste se divila, proč už za stejnou cenu nekoupíte totéž. Co teprve barvy na vlasy. Nikdo by novou technologii sám, jen tak při pohledu na regál v obchodě, nerozpoznal.

U kosmetiky si do reklamy vždycky najdete modelku. U pracích prášků nejsou. Proč neperou modelky?
U pracích prášků lidé spíše uvěří matce s dětmi než dvacetileté modelce. A my máme paní Hanu Heřmánkovou. Reklamu na čisticí prostředky Bref nám dlouho dělala pediatrička Hana Suralová – a to ve všech zemích regionu. S Brefem jsme začali tady a nyní je zdaleka nejprodávanější značka čisticích prostředků v celém regionu.

Co se dá vůbec s prášky ještě dělat? Vymýšlíte pořád novinky, ale opravdu jsou takové, že vám skutečně zvednou tržby?
Velký úspěch měl vloni nový typ Persilu Gold, za něj jsme vloni utržili více než 200 milionů eur.

Co v něm bylo nové?
Lepší složení, na kterém se pracovalo více než dva roky, a zatím nejlepší prací účinky. Nebo jsme zavedli novinku jako bezprašné lepidlo Ceresit, což ocení všichni řemeslníci. V kosmetice je každý rok tolik novinek, že bych je neuměl ani vyjmenovat. Dobře se ujala barva na šedé vlasy Natural and Easy, vyvinutá v Česku.

Pořád sledujete, jak si stojíte v konkurenci s Procter&Gamble. Je ta konkurence tak ostrá, že si ani nepřebíráte zaměstnance?
Raději si je vychováváme sami už od vysokých škol.

Místní pobočku vede žena. Několik Češek pro vás pracuje i v zahraničí. Myslíte si, že váš typ podnikání je otevřenější ženám než jiná odvětví?
Kromě našich aktivit ve stavebnictví to určitě platí. Je to byznys orientovaný na ženy. Celosvětově máme ve vedení čtvrtinu žen, na nejvyšších postech je jich 12 procent. Ve střední Evropě ještě více. Dokonce bývá těžké k nám přilákat muže.

Co nynější babyboom? Jak dlouho v různých zemích zůstávají vaše zaměstnankyně doma s dětmi?
Spíše kratší dobu. V Rakousku je to v průměru rok, ale to je déle než jinde. Většina se rychle vrací.

Rychle znamená třeba za půl roku?
Ano.

Pomáháte rodičům s hlídáním dětí?
V Rakousku a Německu spolupracujeme s blízkými školkami a tak to chceme dělat i v Česku a jinde.