Tatra ji totiž s požehnáním ministerstva obrany v únoru vyměnila za francouzský Renault a vlastní kapacity. Informaci MF DNES potvrdil majitel a předseda dozorčí rady Pragy Petr Ptáček.
"S Tatrou jsme loni uzavřeli smlouvu o exkluzivitě dodávek, kterou neplní," zdůvodňuje arbitráž Ptáček.
"Praga už uhradila arbitrážní poplatek. Předpokládáme, že by ve sporu mohlo být rozhodnuto do čtyř měsíců," dodává Viktor Bradáč, šéf kanceláře Bradáč advokáti, která firmu zastupuje.
Bradáč loni pracoval také pro italskou Iveco Fiat, která napadla tendr na obrněné transportéry pro tuzemskou armádu za 24 miliard korun. Tehdy ho vyhrál rakouský Steyr.
Chceme dohodu
"Naším cílem je vrátit se do Tatry jako významný dodavatel. Věřím, že mezi námi došlo jen k obchodnímu nedorozumění," opatrně komentuje cíle arbitráže Ptáček.
Tatra se k informaci nechtěla vyjadřovat. "Zatím jsme nic neobdrželi," říká její mediální zástupce Vladimír Bystrov. Zároveň upozorňuje, že Praga již před měsícem oznámila, že na Tatru podala žalobu. Ani ta však do Kopřivnice nedorazila.
"Nakonec jsme se rozhodli pro zrychlené rozhodčí řízení," vysvětluje Ptáček. Ale podle něj bude právních kroků více.
Pragovce jde o hodně. Na splnění závazku se připravuje již od roku 2001, kdy začala s Tatrou poprvé jednat, investovala do technologií a vývoje. Výpověď ze strany Tatry ji tedy podstatně zabrzdila.
Proč vůbec došlo k vypovězení Pragy jako dodavatele? Zdůvodnění obou stran se rozcházejí. Podle Tatry nebyla Pragovka schopná včas a v odpovídající kvalitě dodat požadované díly.
Praga argumentuje, že všechny závazky plnila, a pokud docházelo ke zpožděním, bylo to vinou častých změn v zadání ze strany Tatry a nekvalitních polotovarů, které jí kopřivnická továrna posílala.
Armáda, která uzavřela s Tatrou přímou smlouvu na dodávku terénních nákladních vozů loni, nechce do sporu nijak zasahovat.
"Je to věc dvou smluvních stran," říká mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek. Podmínkou smlouvy přitom bylo, že vůz bude z větší části vyráběn v Česku z tuzemských dílů.
O tom teď mnozí kritici pochybují. Tatra trvá na tom, že náklaďák je nepochybně český výrobek, na němž tuzemské součástky tvoří téměř 80 procent hodnoty. Přesná metodika, jak určit původ výrobku, neexistuje. Firmy by se měly řídit celním kodexem, který však jen vágně popisuje, co je a není český výrobek.