Ovoce z tropů vozí lodě do Česka i měsíc

  9:45aktualizováno  9:45
Zatímco popel z islandské sopky dočasně zastavil hlavně import některých tropických exotů, banánů a pomerančů bylo na pultech dost. Až na výjimky se totiž ovoce dováží lodí, a proto jsou některé druhy na cestách i měsíc. "Nejnáročnějším ovocem vzhledem k požadavkům na jeho skladování, logistiku a podmínky importu budou zřejmě banány," říká Zbyněk Haman z firmy EFES, která je jedním z největších dovozců tropického ovoce.

Reklamovat exotické ovoce je problém. S penězi se často obchodníci mohou rozloučit.

Jak se tropické ovoce dostává do českých obchodů?
Naprostá většina lodí. Třeba banány se vozí z Martiniku, Kostariky, Ekvádoru, Kolumbie či z Pobřeží slonoviny. Přeprava z Jižní Ameriky trvá
zhruba tři týdny. Ovoce jako banány a ananasy mají různé stupně zralosti, takže se do Evropy importují většinou zelené, nezralé. Banány pak u nás dozrávají a ještě asi týden trvá, než se objeví na prodejních pultech.

Co předchází tomu, než se k nám ovoce dostane?
Třeba banány jsou specifické a náročné zejména na podmínky skladování a logistiku. Přímo na plantážích na nich bývají igelity, které je chrání před ptáky a hmyzem. Pomeranče či citrusy vůbec jsou na import
určitě jednodušší. Zbyněk Haman popsal, jak se nakupuje tropické ovoce.Dovážíme je z různých destinací, ze kterých se zrovna v daném období do Evropy exportuje. Sám exportér si většinou sleduje ceny na všech zahraničních trzích. V přístavech máme své celní agenty, kteří zboží od rejdaře vyzvednou a připraví na nakládku do našich kamionů.

Čeká zboží v přístavech?
Ano, záleží na tom, jak je přístav velký a kolik je tam zrovna lodí. Vykládka trvá jeden, ale třeba i tři dny. Lodní logistika je poměrně dost složitá, protože největší lodě uvezou na své palubě až deset tisíc

Reklamace

Ovoce je dlouho na cestě a někdy se může zkazit. Pro dovozce je to problém. Své peníze někdy už neuvidí.

20stopých kontejnerů a jejich vykládka se musí řídit pořadím, v jakém se odvážejí. Doprava po moři z Izraele trvá asi čtyři dny, z Egypta pět dní, z Argentiny dvacet a z Číny až měsíc. Lodě vozí více druhů ovoce, nejen banány.

Jak těžké je přemýšlet měsíc dopředu, kolik toho budete potřebovat?
Musíte si naplánovat, kdy začíná a končí sezona. Já mám na starosti například importy z Číny, mezi které patří třeba pomelo (druh citrusu, pozn. red.). Ke konci sezony se u tohoto zboží můžeme setkat s častějšími vadami. V takové situaci ho rostlinolékařská kontrola nemusí propustit na volný trh Unie. Objednávky se musejí plánovat asi třicet dní nebo raději měsíc a půl dopředu před jeho dojezdem. Závisí zejména na poptávce zákazníků, situaci na trhu a na spekulaci na vývoj jeho ceny.

Zelené banány po sklizni čekají na transport

Zelené banány po sklizni čekají na transport

Co se dováží letadlem?
Hlavně čerstvé bylinky z Izraele, Egypta nebo plodiny, jako jsou physalis, marakuja, papája, ostružiny, maliny, borůvky, z jižní Afriky především baby (miniaturní) zelenina a mnohé další. Jsou to většinou dražší produkty a rychle podléhají zkáze. Přeprava letadlem je mnohonásobně dražší než přeprava lodí. Cena letecké přepravy může tvořit až zhruba dvacet procent ceny importovaného zboží.

Jaké jste měli problémy při výpadcích letů kvůli sopce?
Odstávka letadel kvůli sopce způsobila velký problém. Měli jsme výpadky v bylinách a i v některých druzích exotického ovoce. Evropa byla zhruba týden bez izraelských bylinek a exotických produktů z ostatních destinací. A když se sopka umoudřila, přednost měly samozřejmě lety s cestujícími před nákladními cargy.

Kam ovoce dodáváte?
Osmdesát procent zboží míří do řetězců a zbylá pětina na volný trh. Naše firma patří k největším na trhu.

Loď s nákladem banánů v antverpském přístavu

Loď s nákladem banánů v antverpském přístavu

Jak se řeší reklamace u ovoce, které kupujete na jiném kontinentu?
Pokud platíte dodavatelům část předem, může to být v případě výskytu vadného či nejakostního zboží dost velký problém, pak je s dodavateli vždy těžká řeč. Peníze většinou nedostanete zpátky. Může se stát, že zboží, které přijde do přístavu, neprojde přes předpisy EU. V přístavu musí být poté selektováno, nebo ho musí exportér vrátit mimo trh EU nebo ho dokonce na místě zlikvidovat. Když se to ale stane u dodávek od seriózního dodavatele, není to vůbec žádný problém.

Jaké ovoce mají Češi nejraději?
V objemu ovoce zcela jistě vedou citrusy, banány nebo třeba jablka. V zelenině brambory, cibule, rajská jablka nebo okurky. Do Česka už se dnes dovážejí všechny dostupné druhy tropického ovoce, i ty specifické, jako je třeba durian nebo tamarind.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Batman a Bumblebee na nákupech. Poznáte všechna auta ze známých filmů?

Reklama Walmartu s filmovými auty.

Největší světový obchodní řetězec Walmart rozjel novou reklamní kampaň, která má zvýšit počet zákazníků, kteří nakupují...

Akcie Applu se propadly o deset procent. Měly nejhorší den za šest let

Ilustrační snímek

Turbulentní čínský trh ve čtvrtek zamával s akciemi Applu a poslal je o téměř deset procent níž. Znamenalo to nejhorší...

Jednoho dne už nebudeme muset vyrábět cigarety, říká šéf tabákové firmy

Generální ředitel Philip Morris pro Česko, Slovensko a Maďarsko Árpád Könye...

Tabákové firmy se snaží kuřáky přeučit, aby kupovali nikotin v méně škodlivé formě. Rády by totiž přestaly vyrábět...

Najdete na iDNES.cz