Tímto krokem se ruší fúze německého DaimlerBenz a americké firmy z roku 1998. Ta vytvořila transatlantický automobilový kolos, který se však nikdy plně nepropojil.
DaimlerChrysler na svých internetových stránkách oznámil, že Cerberus získá 80,1 procenta nově vzniklé firmy Chrysler Holding LLC a DaimlerChrysler si ponechá zbytek. Z německé části skupiny by se po schválení akcionáři měla stát společnost Daimler AG.
"Jsme přesvědčeni, že jsme nalezli řešení, které vytvoří nejvyšší možnou hodnotu - jak pro Daimler, tak pro Chrysler," uvedl podle agentury AP generální ředitel DaimlerChrysler Dieter Zetsche. "Touto transakcí jsme vytvořili náležité podmínky pro nový začátek Chrysleru i Daimleru," dodal.
Dohodě předcházelo dvouměsíční vyjednávání
DaimlerChrysler v únoru oznámil, že je ochoten Chrysler prodat. O Chrysler soupeřili s firmou Cerberus další fond Blackstone Group, kanadský výrobce autodílů Magna International a známý americký miliardář Kirk Kerkorian, uvedla ČTK.
Chrysler je nejmenší ze tří amerických automobilek. Firma loni utrpěla ztrátu 1,5 miliardy dolarů a nyní prochází restrukturalizací, v níž zruší asi 13 tisíc pracovních míst.
Nebeské manželství končí
Transakce zvrátila téměř deset let starou fúzi, která spojila firmy s celkovou tržní hodnotou 36 miliard dolarů a kterou tehdejší šéf Daimleru označil za "nebeské manželství". Navzdory příslibům výnosů však skupinu pronásledovaly problémy, zejména kvůli ztrátám Chrysleru. Obě firmy se nikdy zcela neintegrovaly, třebaže v posledních letech německé vedení skupiny zvýšilo kontrolu nad Chryslerem.
Celá transakce by měla být hotova do třetího čtvrtletí. V letošním roce si bude muset Daimler kvůli nákladům na ni odepsat ze zisku tři až čtyři miliardy eur.
Odbory s fúzí souhlasí
Vyhlídky na prodej zprvu znepokojily americké odbory, které se obávaly, že soukromý fond začne provádět razantní změny v podniku a propouštět zaměstnance. Nakonec se však odboráři spojení nebojí. "Transakce s Cerberusem je v tom nejlepším zájmu našich členů, Chrysleru a Daimleru," řekl šéf odborového svazu United Auto Workers Ron Gettelfinger.
Chrysler si ponechá své rozsáhlé závazky vůči zaměstnaneckým penzím a zdravotním nákladům. V jednáních s uchazeči to byla klíčová otázka, která prodej divize značně komplikovala.
Šéf fondu Cerberus John Snow řekl, že dohoda svědčí o víře v kultovní americkou značku Chrysler. "Vítáme Chrysler do rodiny firem Cerberus a věříme, že budeme pro Chrysler dobrým domovem," citovala šéfa fondu ČTK.
Cerberus loni s dalšími investory koupil od největší americké automobilky General Motors 51 procent finanční divize GMAC za 14 miliard dolarů.