Podnik bude jako první na světě vyrábět polykarbonátová skla

Podnik bude jako první na světě vyrábět polykarbonátová skla | foto: Profimedia.cz

Na Liberecku vyroste továrna za miliardu

  • 4
Už příští rok vyroste na Liberecku unikátní továrna. Jako první na světě bude vyrábět speciální polykarbonátová skla do automobilů s odolnou ochrannou vrstvou bránící poškrábání. Ty mají postupně nahradit tradiční materiály, tedy sklo.

Postavit ji chce firma CleverGlass, kterou letos založil liberecký podnik Cadence Innovation (dříve Peguform Bohemia). Do nového závodu vloží v příštích šesti letech miliardu korun. Vedení firmy vybíralo z dvanácti míst, zbyly už jen tři lokality.

Jedním z nejvážnějších adeptů na umístění moderního závodu firmy je Hrádek nad Nisou. Firma už představila jeho zastupitelům své plány a pozvala je i na exkurzi do svého libereckého závodu.

"Máme o takového investora zájem," potvrdil starosta Hrádku Martin Půta. Hrádek musí investovat miliony korun do rozvoje zatím nevyužitých pozemků v chystané průmyslové zóně. "Hrádek je pro nás zajímavý z pohledu budoucího napojení i na dálnici A4 v Německu," řekl generální ředitel Cadence Innovation Pavel Neuman.

Napojení na dálniční síť je pro firmu podle něj velmi důležité. Projekt je už po technické stránce v konečné fázi, probíhá jen upřesnění výpočtu návratnosti investice. Schvalovat ho budou ještě američtí majitelé.

Práci tu najde přes 200 lidí
Už příští rok počítá CleverGlass, že postaví pilotní část závodu, v které bude zkoušet vyrábět polykarbonátové sklo v sériové výrobě. Pak by se podnik rozšířil, zaměstnávat bude přes dvě stě lidí.

Polykarbonová skla se ve světě vyrábí, jejich většímu rozšíření brání to, že jdou při mechanickém namáhání lehce poškrábat. "Připravujeme takovou technologii, která bude mít tak odolnou ochrannou vrstvu, že bude možné materiál použít i na zadní sklo automobilu," dodal Neuman. Při přípravě výroby spolupracuje s americkou firmou Exatec.

Polykarbonové sklo je šetrné k životnímu prostředí
Podle investičního ředitele Cadence Innovation Luboše Kose má podobný materiál hlavně v automobilovém průmyslu velkou budoucnost.

"Dá se dobře tvarovat, je mnohem lehčí a bezpečnější než běžné sklo. Navíc je bez problémů recyklovatelné," vysvětlil Kos. Některé automobilky už polykarbonáty použily, například Renault nebo Mercedes. Firma ale nepočítá s tím, že by podobné materiály dodávala mimo automobilový průmysl.

Nastane jednou doba, kdy bude auto celé z polykarbonátových skel? "Osobně se domnívám, že v oblasti automobilových skel nebude náhrada tradičního skla tak rychlá a s takovým tržním podílem. I když možnost volnějšího designu, nižší hmotnosti, větší integrace může nasazení polykarbonátových skel výrazně urychlit," míní Neuman.