Poškozené hala Letiště Praha

Poškozené hala Letiště Praha | foto: Michal Šula

Ministr nechce Ruzyni prodávat, spíš ji pronajme

  • 15
Ministr dopravy Aleš Řebíček poprvé uvedl, jak si představuje privatizaci státního podniku Letiště Praha. Podle něj by nebyl nejlepší variantou jeho prodej, ale dlouhodobý pronájem strategickému partnerovi na třicet až čtyřicet let.

"I když by výnos byl nižší, letiště by zůstalo v rukou státu," vysvětlil ministr. "Je to můj osobní názor a jsem připraven diskutovat i o dalších variantách," dodal.
 
Ministerstvo dopravy a letiště nyní pracují na přeměně státního podniku na akciovou společnost. Ta by měla být hotová do konce roku. Pak bude stát řešit, jakým způsobem Ruzyni prodá či pronajme. "Už teď se hlásí různí privatizační poradci," dodal Řebíček.

Podíl pro Prahu i kraj
Privatizace Letiště je jedním z bodů vládního programu, do státní kasy by měl prodej dosud státního podniku s více než miliardovým ziskem přinést i desítky miliard korun. Jaké ceny by mohl stát dosáhnout, nechce Řebíček odhadovat. Záležet bude také na způsobu privatizace: možností je prodej strategickému partnerovi, prodej přes burzu nebo ministrem preferovaný dlouhodobý pronájem.

Podíl v nově zakládané akciové společnosti mají dostat i Praha a Středočeský kraj, na jehož rozhraní letiště leží. "Je to běžné u jiných letišť v Evropě, že města či kraje mají v letištích podíl, většinou minoritní," vysvětlil Řebíček.

Praha a kraj nemohou podle něj počítat s většinovým podílem. "Pro nás je velmi pozitivní, že ministerstvo vůbec uvažuje o tom, že v letišti budeme mít podíl," uvedl hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

Hlavní město i kraj tak budou moci více mluvit do budoucnosti letiště. Jaký způsob privatizace by preferoval, nechtěl Bendl upřesnit. "Varianty prodeje i pronájmu jsou pro mě přijatelné," uvedl.

Letiště Praha si zadalo u auditorské společnosti Ernst&Young studii, která ukazuje, jak se zvýší hodnota Letiště pro prodej pro případ, že se podaří uzavřít jednání o výkupu pozemků nutných pro výstavbu druhé přistávací dráhy. Ty jsou nyní v majetku společnosti Penta.

"Jednání o koupi nyní probíhají mezi Pentou a letištěm, stát do toho nevstupuje,“ dodal náměstek ministra Ivo Vykydal.

Studie ukazuje, že by se státu jednání o pozemcích vyplatilo uzavřít ještě před prodejem. Druhá dráha je pro letiště klíčová. Již nyní je v sezóně kapacita hlavní přistávací dráhy využitá na maximum.  Výnos z prodeje či pronájmu má jít podle ministra do financování dopravních staveb.

Více cestujících, větší zisky
Letiště je jedním z nejatraktivnějších podniků pro privatizaci. Je výrazně ziskové, navíc počet cestujících neustále roste. Podle dlouhodobého plánu má v roce 2020 počet pasažérů stoupnout na 20 milionů ročně, tedy téměř dvojnásobek současného stavu.

Vedení chce do Prahy přilákat hlavně nové dálkové linky s většími stroji. Chystá se proto na velkou cestu po leteckých společnostech z dalekých destinací, například v Asii nebo Jižní Americe. Pomoci k přesvědčení dopravců zavést do svých letových řádů Prahu má i netradiční reklama nastříkaná na letadlo charterové společnosti Travel Service.

Na prodej budou i České aerolinie, vedení firmy zatím pracuje společně s ministerstvem financí na návrhu, jak je privatizovat. O způsobu se rozhodne nejdříve na konci roku. - více zde