Pitr nebyl podle Milana Šedivého, jednoho z majitelů Marily, většinovým vlastníkem společnosti.

Pitr nebyl podle Milana Šedivého, jednoho z majitelů Marily, většinovým vlastníkem společnosti. | foto: Jan Zátorský, MF DNES

Marila po Pitrovi: Rozjedeme vody i kávu ve velkém

  • 3
Společnost Marila Balírny, výrobce kávy Standard, minerálky Ondrášovka, perníků, piškotů a sušenek, kterou podle spekulací prodal uprchlý podnikatel Tomáš Pitr, chystá s novým majitelem v Česku expanzi. Chce zvýšit svůj podíl hlavně na trhu minerálek, rozšířit prodej kávy a připravuje i další akvizici.

Měl by jí pomoci výrobce pečiva, který rozšíří sortiment sušenek, kde Marila obsadila druhé místo po gigantu Opavia.

"Minerální voda Ondrášovka je jednoznačně nejperspektivnější část společnosti," prohlásil Milan Musil, projektový manažer Arky Capital, která Marilu v minulých dnech koupila.

Chceme být dvojka na trhu
Ondrášovka se na trhu s minerálkami pohybuje zhruba na třetí pozici, po Mattoni a Poděbradce, a patří jí asi desetiprocentní podíl.

"Chceme se dostat v co nejbližší době na pozici dvojky na trhu," uvedl Musil. Podle něj si společnost již zažádala o povolení k otevření dalšího vrtu a letos na podzim hodlá zahájit jednání s dodavateli technologií pro další stáčecí linku, která by jí pomohla zvýšit výrobu.

Zásadní změnou by měla projít také výroba kávy, kde Marila dominuje trhu s levnými druhy – k jejím nejznámějším značkám patří například káva Standard.

"V nejbližší době připravíme novou prémiovou značku, s níž se dostaneme do vyššího segmentu káv. Výhledově chystáme i nabídky dodávek kávy včetně kávovarů do restaurací a kaváren, posílíme i segment instantních káv," vysvětlil Musil. To by mělo zamezit potížím, do kterých se Marila dostala loni poté, co se nákupní ceny kávy meziročně zvýšily až o 50 procent.

Firma nemá možnost promítnout zdražení do svých prodejních cen, protože zákazníci jsou u levných značek velmi citliví na jakékoliv pohyby ceny směrem vzhůru. Proto se Marila loni propadla do ztráty. Letos manažeři očekávají výsledek kolem nuly při tržbách kolem 800 milionů korun.

Kromě potíží s cenou kávy trápil Marilu rovněž nedostatek provozních financí – její předchozí majitelé totiž byli spojeni se jménem kontroverzního podnikatele Tomáše Pitra, odsouzeného za daňové úniky, který před třemi měsíci uprchl a nyní po něm pátrá Interpol ve 186 zemích světa.

Jediné financování Marile doposud poskytovala Ljubljanska banka, stejně jako Setuze, v níž Pitr dříve působil. Kdo vlastně Marilu Balírny současnému majiteli Arca prodával, není úplně jasné. Svůj podíl ve firmě MF DNES potvrdil jen Milan Šedivý, který kávový byznys na začátku 90. let založil.

Šedivý, který je také doposud předsedou představenstva a generálním ředitelem firmy, v ní vlastnil prostřednictvím firmy Bravo – Ondrášovka 12 procent a dalších 28 procent ovládal prostřednictvím Bene – Ondrášovka.

Šedesát procent Marily patřilo firmě Marila Invest, za kterou údajně stojí Tomáš Pitr, ale i jeho společník, rovněž odsouzený za daňové úniky, Jiří Syrovátka. Šedivý, ačkoliv firmu založil, podle svých slov další bývalé vlastníky Marily nezná.

Pitr majitelem? O tom nevím
Odmítá ale, že by většinovým vlastníkem Marily byl ve skutečnosti Pitr. "Tomáš je můj velmi dobrý kamarád, ale pokud já vím, tak žádný podíl v Marile neměl," tvrdí. Marila Invest má podle něj údajně vlastníky registrované ve Velké Británii.

Sám Šedivý kromě balíren spoluvlastní i fotbalový klub Marila Příbram, jenž patří majoritně také Marila Investu, a dříve se objevil ve firmách spojených se Setuzou. Zajímavostí v jeho byznysu je pak umělecká agentura Bravo Production, v jejímž vedení se objevuje zpěvák a discošoumen Sagvan Tofi.

Ve firmách kolem Setuzy se mimochodem setkal s Pitrem a Šedivým i Milan Musil z Arky, který dříve pracoval pro IPB, jež hrála v ovládnutí Setuzy před sedmi lety velkou roli.

Začátky v garáži
Šedivý se nyní k prodeji svého podílu v Marile podle svých slov rozhodl hlavně proto, že po 16 letech ve firmě už cítí své limity.

"Nemám už té firmě po tolika letech moc co dát a nemám ty možnosti, abych firmu rozvíjel dál," říká. Na začátku 90. let se rozhodl pražit kávu podle svých slov proto, že se doslechl, že je to dobrý byznys. "Koupil jsem si malou pražičku a čmudil jsem to doma v garáži," popisuje.

V Marile Šedivý i po prodeji zůstane jako ředitel pro strategii, navíc má od Arky i opci na znovuzískání 10 procent akcií firmy.