Majitele Prazdroje láká USA

Prudce expandující jihoafrická pivovarnická skupina SAB - South African Breweries (v Česku jí patří Plzeňský Prazdroj a nošovický Radegast) si na americkém trhu dělá zálusk na tučné sousto. Od koncernu Philip Morris chce za pět miliard dolarů v akciích a v hotovosti koupit druhý největší americký pivovar Miller Brewing. Tím by se společnost SAB stala druhým největším světovým pivovarem. Ani jedna ze společností zatím nechce jednání nijak komentovat.

Zprávu však s odvoláním na nejmenované zdroje blízké rozhovorům zveřejnil americký deník Wall Street Journal s tím, že jasno by v jednáních, která jsou v pokročilém stadiu, mělo být během několika týdnů.

"SAB se již stal třetím největším pivovarem na světě a nyní jsme odhodláni jít i do dalších akvizic," uvedl pouze mluvčí jihoafrického pivovaru pro zpravodajství BBC.

Philip Morris má na transakci podle odborníků zájem proto, že by se tak zbavil v porovnání s ostatními aktivitami méně výnosného působení v pivovarnictví. I když ne tak docela: výměnou by získal zhruba čtvrtinový podíl ve společnosti SAB v ceně okolo tří miliard dolarů. A ten by nesměl kvůli nebezpečí poklesu hodnoty akcií po určitou dobu obratem prodat.

Philip Morris, který je znám zejména výrobou cigaret včetně nejznámější značky Marlboro a patří mu také Kraft Foods, po Nestlé druhá největší potravinářská společnost na světě, by navíc získal dvě miliardy v hotovosti. Respektive, SAB by z daňových důvodů převzal jeho dvoumiliardové závazky.

A proč má na transakci zájem SAB, to je podle expertů také jasné: jihoafrický pivovar expanduje do celého světa. Silný je zejména v rozvojových zemích, jako jsou Čína nebo Indie, ale působí i v Polsku, Maďarsku, Rusku, na Slovensku a samozřejmě i v České republice.

SAB však ví, že bez silné pozice v USA se nikdy nemůže stát globálním hráčem. Koupí Millera by získal šanci dosahovat vyšších zisků než v rozvojovém světě a navíc by dostal pod kontrolu další známé značky, jež by mohly podpořit prodej na světových trzích. Miller ovládá asi 20 procent amerického trhu, jeho zhruba 50 značek včetně Meister Brau a Milwaukee's Best se prodává ve zhruba stovce zemí světa.

Někteří analytici navíc zmiňují fakt, že SAB by se tak pojistil proti ztrátám, jež by mu mohly nastat vlivem klesajícího kurzu jihoafrické měny - randu. Snaha SAB o získání Miller Brewing je dalším projevem změn probíhajících v pivovarnickém odvětví na celém světě. O akvizice na rozdrobeném a rychle se konsolidujícím trhu totiž usilují všichni velcí hráči.

Vyniká v tom zejména dosavadní světová dvojka Interbrew, která skupuje jeden pivovar za druhým - před několika měsíci ovládla také britský Bass a německý Beck's. A nedávno se dokonce začalo mluvit i o tom, že by Belgičané měli zájem i o ovládnutí jihoafrického SAB.

Posiluje i světová čtyřka - nizozemský Heineken, který získal dva slovenské pivovary - Zlatý bažant a Corgoň, nebo čínský Shanghai Mila Brewery. Před dvěma lety se Heinekenu podařilo získat pod kontrolu také největší španělský pivovar Grupo Cruzcampo. Výjimkou nejsou ani Spojené státy. Například americké trojce - firmě Coors - se nedávno podařilo získat pod svou kontrolu britský pivovar Carling.