Letecké aliance posilují

  • 2
České aerolinie mohou brzy začít spolupracovat s firmou, jejíž pověst co do bezpečnosti ještě nedávno nebyla valná - ruským Aeroflotem. Zatímco dřív se někteří členové letecké aliance SkyTeam, včetně ČSA, vstupu konkurence z Východu bránili, teď pomalu mění názor.

Spolupráce může být výhodná pro obě strany. Aeroflot by se dostal do "vyšší ligy" a získal jako partnery takové kolosy, jako je americká Delta Airlines nebo Air France.

Na oplátku jim může nabídnout pokrytí více než stovky destinací v 54 zemích. Do některých z nich by se SkyTeam vzhledem k obsazenosti letišť bez ruského partnera nedostal.

Na konci ledna se členové SkyTeamu dohodli, že přijmou nabídku Aeroflotu na členství v alianci. Pokud s tím bude souhlasit ruská vláda, a hlavně pokud splní přísné požadavky na bezpečnost letů.

"Vzhledem k rozsáhlé síti destinací a existujícím dvoustranným vztahům s několika členy SkyTeamu je Aeroflot přirozeným kandidátem na členství," uvedl Dominique Patry z Air France.

Do SkyTeamu by se chtěl dostat i maďarský Malev. Ten má zatím zájem o přidružené členství, protože nesplňuje podmínky stát se plnohodnotným členem. Z východního bloku se nedávno stal členem aliance Star polský LOT, který původně koketoval se třetí aliancí, oneworld.

Aliance se pro velké letecké firmy stávají účinnou zbraní proti konkurenci nízkorozpočtových aerolinek, které tlačí ceny dolů. Přímým fúzím aerolinek zatím často brání politické obavy vlád zemí, jež někdy své přepravce vlastní.

Problémy dělají i antimonopolní orgány. Jedinými výjimkami jsou SAS, které vznikly ve 40. letech spojením národních firem v Norsku, Švédsku a Dánsku, a nedávné spojení Air France s nizozemskými KLM Royal Dutch Airlines.