Autobus Tedom s motorem Liaz

Autobus Tedom s motorem Liaz | foto: Profimedia.cz

Holding Tedom se rozdělil, už má jen tři akcionáře

  • 2
Miliardový třebíčský energeticko-dopravní holding Tedom, který kromě výroby elektřiny a tepla dělá také vlastní plynové autobusy, opustil jeden ze zakládajících majitelů Richard Horký. Svůj čtvrtinový podíl rozdělil mezi dva ze zbývajících tři akcionářů.

Horký své akcie rozdělil mezi Josefa Jelečka, generálního ředitele Tedomu, jenž letos získal titul Podnikatel roku na Vysočině, a Vlastimila Vildmana. Oba muži, kteří Tedom v první polovině devadesátých let spolu s Horkým zakládali, tak ve firmě od letošního července oficiálně vlastní 37,5 procenta každý. Zbylou čtvrtinu má Jan Kalista.

Horký se tímto krokem nevydal do podnikatelského důchodu, ale bude se věnovat výhradně firmě TTS Holding, která se od Tedomu definitivně oddělila.

Za svých pětadvacet procent inkasoval celkem šedesát milionů korun, což by celý Tedom, jehož tržby loni přesáhly dvě miliardy korun, oceňovalo na 240 milionů.

Taková hodnota je však zavádějící, protože Horký zároveň ovládl společnost TTS Holding, která byla dříve součástí Tedomu. A z TTS naopak vyplatil za stejnou cenu dřívější společníky, kterým tak šedesát milionů opět "vrátil". 

V podstatě tak došlo jen k přerozdělení vlastnictví u obou společností a k dokončení odštěpení TTS, ovládající například firmu TTS energo, jež zásobuje teplem Třebíč.

"Je to přirozený vývoj. Každý jsme se rozhodli dál rozvíjet byznys, který je nám bližší," uvedl ve čtvrtek Jeleček. Podle něj firmy vždy fungovaly odděleně.

"Řídili jsme je každý po svém již déle a zůstali jsme přátelé," říká Horký, jehož skupina se bude specializovat na dodávky tepla a využívání energie vznikající při spalování biomasy přes firmu TTS eko.

Tedom vyrostl na výrobě takzvaných kogeneračních jednotek, což jsou v podstatě spalovací motory poháněné hlavně zemním plynem, které zároveň vyrábějí elektřinu a teplo. Díky tomu mají vyšší účinnost než běžné zdroje energie.

Kromě kogenerace se firma věnuje také výrobě městských a příměstských autobusů a motorů. "Pro letošek už máme vyprodanou kapacitu. Naposledy jsme dodávali deset autobusů například do Burgasu," říká Jeleček k odvětví, do něhož v podstatě vstoupil před pěti lety, když koupil motorárnu bývalého Liazu.

Holding Tedom měl loni podle Jelečka bez TTS tržby 2,1 miliardy a vydělal 150 milionů korun.