Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Adamec, MAFRA

Dráhy chtějí v příštím roce vydělat 320 milionů Kč, propustí 1 600 lidí

  • 56
České dráhy mají cíl. V příštím roce chtějí hospodařit se ziskem ve výši 320 milionů korun. Členům rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny to řekl generální ředitel drah Petr Žaluda. Dráhy tak čeká další propouštění, o práci přijde zhruba 1 600 lidí.

Letos společnost počítá s mírným ziskem, takzvanou černou nulou. Cíl vydělat v příštím roce 320 milionů Kč půjde splnit přes další úspory a růst tržeb.

Dráhy podle ředitele například počítají se snížením počtu zaměstnanců o 1 600, převážná většina přitom odejde z generálního ředitelství. Více než tisíc zaměstnanců už společnost opustilo letos a do konce roku přijde jen v samotných Českých drahách o práci až 600 zaměstnanců. (viz předchozí článek)

O stovky milionů chce podnik snížit i náklady na elektřinu. "Doufáme, že projde zákon o fotovoltaice," řekl Žaluda.

Dráhy také počítají s vyššími tržbami. Jak uvedl ředitel, díky eliminaci slev, nasazení rekonstruovaných vozů na dálkové trasy a silné koruně by měly dráhy získat navíc přes 230 milionů korun. Provozní zisk dopravce by měl příští rok činit téměř tři miliardy korun.

Zásadním problémem Českých drah je přitom zastaralý vozový park s průměrným stářím 26 let a zanedbaná údržba. Obojí by se mělo podle Žaludy díky zlepšenému hospodaření měnit k lepšímu. "Máme 50 let staré lokomotivy, to, že jezdí, je zázrak," uvedl Žaluda. Kvůli nedostatku peněz prý dráhy donedávna údržbu "flikovaly, jak se dalo".

Na nové soupravy půjde letos 7 miliard Kč

Letos dráhy investují do nových vlaků rekordních sedm miliard korun. "Pokud budeme schopni udržet toto tempo během následujících deseti let, tak se sníží průměrné stáří na 15 let, což je dobrý standard," řekl ředitel.

Zdrojem peněz jsou mimo jiné evropské fondy a dluhopisy.

Vlajkovou lodí drah je rychlovlak pendolino, který ale v minulých letech vykazoval účetní ztrátu kolem půl miliardy korun, především kvůli odpisům a dluhům z 90. let. Letos by se ztráta měla snížit na 250 milionů a příští rok na 100 milionů.

Dráhy všechny vlaky kromě pendolin provozují v takzvaném závazku veřejné služby na objednávku ministerstva dopravy a krajů, které letos za vlaky zaplatí celkem zhruba 12 miliard korun. Jak připomněl Žaluda, je to asi o čtvrt miliardy méně než loni, příští rok by se měl veřejný příspěvek snížit o další stovky milionů, neboť ministerstvo přestane platit vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity.

,