Za celý rok se vyrobilo včetně autobusů a nákladních aut 850 tisíc vozů. To je nejvíce v české historii.
"Letošní rok ještě výroba poroste dál, ale podstatně mírněji. Řada výrobců je na hranici svých možností," odhaduje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Až začne výroba v Nošovicích v továrně Hyundai, Česko se stane jednou z automobilových velmocí s více než milionem vozidel vyrobených ročně. Loňskou výrobou už Česko předstihlo Itálii a v počtu vyrobených aut jsme na osmém místě v Evropě.
Automobilky a navazující dodavatelé jsou už několik let nejdůležitějším oborem českého průmyslu i exportu. Na celkových tržbách průmyslu se podílejí více než pětinou, přímo zaměstnávají přes sto tisíc lidí. "Loni počet zaměstnanců v oboru ještě vzrostl, ale rozhodně ne tak rychle, jako vzrostla výroba.
Produktivita práce se hodně zvýšila," dodal Šípek.
Na špici se drží Mladá Boleslav
Pět z osmi aut vyrobených v tuzemsku mělo na kapotě okřídlený šíp značky Škoda Auto. Mladoboleslavská automobilka loni zlomila výrobní i prodejní rekord, výroba stoupla o 12,5%a celkem Škoda Auto vyrobila 556 443 aut.
"Nárůst prodejů Škoda Auto byl větší než nárůst celkového trhu. Letos se chceme dostat na 580 tisíc vozidel," uvedl předseda představenstva automobilky DetlefWittig.
Poprvé na plnou kapacitu jela i kolínská automobilka TPCA. Francouzskojaponský závod vyrobil 293 537 malých vozů Toyota, Peugeot a Citroën.
"Letos bude výroba podobná jako loni," odhadl rok 2007 mluvčí Matěj Matolín. Kapacita továrny je 300 tisíc vozů ročně, podle mluvčího záleží hodně na tom, kolik je ročně státních svátků.
Mimořádně úspěšný rok zaznamenali i výrobci autobusů. Vysokomýtské Iveco Czech Republic zaznamenalo nárůst ještě pod jménem Karosa o třicet procent na 2400 autobusů. O šedesát procent stoupla výroba autobusů v SOR Libchavy. Z pásů společnosti z Orlickoústecka loni sjelo 410 autobusů.