Obchodník, který dal před investováním přednost svému koníčku – jízdním kolům – se musel kvůli smlouvě vzdát své vlastní vybudované značky kol Ravo. "Byla to jedna z podmínek pro exkluzivní dealerství Giantu," uvedl Přib pro MF DNES. Získat exkluzivitu mu trvalo sedm let.
Společnost Giant Manufacturing, kterou založil a stále řídí šestasedmdesátiletý Tchajwanec King Liu, je momentálně největším výrobcem bicyklů na světě. V Evropě je silná hlavně v Německu a v Nizozemsku (kde má také montovny na dražší modely), je jedničkou v Číně a dobře prodává i v USA.
Na tuzemském trhu, kde vede značka Author bratří Martina a Ondřeje Havlenů, ji zatím tolik vidět není. To chce Přib s papírem na česko-slovenské zastoupení změnit. "Naším cílem je dostat se s koly Giant v Česku z hlediska obratu na zhruba deset procent trhu. To je v současné době asi 250 milionů korun," říká Přib a zároveň uznává, že to bude těžké.
Jak si firmy vedouGiant Manufacturing rok 2008 rok 2007 Progress Cycle rok 2009 rok 2008 rok 2007 Pozn.: Údaje v milionech Kč |
Loni jeho firma Progress Cycle utržila 174 milionů, v tom ale jsou čísla i za jeho postupně rušenou značku Ravo nebo cyklistické doplňky jiných značek.
Samotných bicyklů Giant prodal zhruba čtyři tisíce, což bylo o pětatřicet procent více než v roce 2007. Pro letošek počítá s asi pětinovým růstem.
Prodejci se rozhodují dle marží
Expanzi Giantu na trhu by měly pomoci exkluzivní prodejny, v nichž by se prodávala převážně tato značka. To je způsob prodeje, kterému se zatím obchodníci spíše brání. Raději prodávají více značek jízdních kol, což jim přináší víc svobody a často také vyšší marže.
Více rozšířit exkluzivní prodejny dokázal zatím jen Author přes svá Author Bike Centra. Ani v nich však nejsou pouze kola této značky.
"Pokud se někdo v Evropě pokoušel o monoznačku, obvykle to moc nedopadlo. Spíše se ujal koncept 1+1 či 1+2, který označuje hlavní a přidružené značky," říká Martin Havlena, spolumajitel značky Author.
Zároveň vysvětluje, že obchodníci si hodně vybírají značky podle marží, šíře sortimentu, poskytovaného servisu a také oblíbenosti na trhu. To potvrzuje i Petr Kohoutek, prezident Asociace specializovaných prodejců kol.
"V Česku se o moc velké věrnosti prodejců jedné značce nedá mluvit. Často obchody vybírají podle aktuálních trendů a nabízených marží," říká Kohoutek. Podle něj je momentálně nahoře například Specialized (v Česku rozjel zatím dva specializované obchody), dříve to byla Merida či Author.
Giant chce postupovat formou franšízy, tedy určitého pronájmu know-how, a pomoci s vybavením prodejny či jejím financováním. "Je to podobný model, jako mají autosalony," vysvětluje Přib s tím, že prodejci budou regionálně rozloženi a dostanou podporu továrny.
Celý prodejní program má několik úrovní spolupráce, od konceptu odděleného prostoru v prodejně, která prodává i jiné značky, až po stoprocentní Giant obchody.
"Je to nabídka hlavně pro naše současné prodejce. První projekty již vznikly," dodává Přib. Značka má dnes na trhu zhruba 50 prodejců v Česku a 15 na Slovensku. Na stoprocentní Giant Store se však stále čeká.