Potvrzeno: Avia v Česku končí, vyrábět se bude jen v Indii

  11:46aktualizováno  14:26
Výroba nákladních automobilů Avia v Česku po dlouhém boji o život končí. Výroba se přesouvá do Indie, odkud se však auta s více než šedesátiletou tradicí nebudou do Evropské unie vyvážet. O ukončení výroby a prodeji majetku rozhodla mateřská společnost Avia Ashok Leyland Motors.

O služby jako je například záruční servis a prodej náhradních dílů, by však český zákazník neměl přijít, ujišťuje firma. Výroba se má zastavit k 31. červenci.

"Musím to vzít jako fakt," řekl zklamaně výkonný ředitel Avie Tomáš Jiřička. "Loni se podařilo prodat 1 003 vozů a zvýšit tržby, nicméně pořád to nestačilo na to, aby byla automobilka finančně nezávislá," dodal pro iDNES.cz ředitel, který odchází k 30. červnu. Víc se o situaci bavit nechtěl.

O odchodu Avie se spekulovalo delší dobu. Letos se v pražské fabrice vyrobily jen čtyři automobily. Letňanský závod by se měl uzavřít, rozprodat a výroba včetně duševního vlastnictví přesunout do Indie. Indický vlastník Leyland Motors zároveň nepočítá s tím, že by se nákladní vozy s 66 let trvající tradicí v českých zemích dovážely do Evropské unie, kde platí přísnější předpisy včetně emisních norem.

V miliardové zemi, která se v posledních letech stává perspektivním automobilovým trhem, se dokončuje model podobný Avii. Na trh by měl přijít v červenci. Avia je od roku 2006 součástí indického koncernu Hinduja Group, jehož vlajkovou lodí je druhá největší automobilka v Indii Ashok Leyland.

Ke konci roku 2012 Avia zaměstnávala 227 pracovníků. Loni zvýšila tržby o 56 procent na 665 milionů korun, stále ale byla ve ztrátě. Prodej se zvýšil o dvě třetiny na 1 003 aut, hranice rentability přitom je kolem tří tisíc vozů, uvedla ČTK.

Od letadel a budování vlasti k cestě na Západ

Historie firmy Avia se začala psát v roce 1919. Firemní logo však na sobě zpočátku nesla jen letadla. V předválečných třicátých letech byly stíhačky Avia B-534 páteří tehdejší armádní letky. S výrobou nákladních aut se začalo až po druhé světové válce. V roce 1947 přišla na svět první série automobilů a autobusů této značky. V roce 1963 skončila firma s výrobou letadel.

Fotogalerie

V šedesátých letech firma naplno rozjela výrobu nákladních automobilů, které se používaly na staveništích, v lesích i v armádě. Avia spolupracovala s Pragou na některých modelech legendárního terénního vozu V3S, obě firmy se pak v roce 1986 spojily do Oborové hospodářské jednotky. V 80. a 90. let měl podnik továrny v Brně, Ivančicích a Žilině. Od konce šedesátých let vyráběla Avia vozy v licenci francouzské Renault-Saviem.

Po rozpadu ČSFR se opět Avia osamostatnila. V ulicích devadesátých let byly hojně vidět například modely A21-T a A31-T.

V roce 1992 se podnik transformoval na akciovou společnost Avia - Hamilton Standard, privatizoval se ze dvou třetin do českých rukou. V polovině 90. let však získala majoritu v Avii jihokorejská Daewoo s rakouským Steyrem. Nový investor měl jasný cíl: vyrobit nový model, který by plně konkuroval na západních trzích. Končila tak stará éra. Jejím posledním přírůstkem byla Avia A80, kterou někteří dopravci využívají dodnes. V nové řadě přišly na první pohled znatelné designové změny. Prvním dítětem Avie nové éry byl vůz D 60. V rukou Indů je automobilka od roku 2006.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

První vířivky dovážel z Číny, teď vyrábí vlastní a recyklovatelné

Jan Voříšek v současnosti zaměstnává ve firmě Hanscraft na pět desítek lidí.

Poučil se z chyb ostatních a postavil na tom svůj bublinkový byznys. Podnikatel Jan Voříšek se začal pohybovat ve...

Coca-Cola chce znovu zabodovat. Do boje nasadila pomeranče

Nová příchuť Coca-Coly, Coca-Cola Orange

Společnost Coca-Cola minulý týden odhalila novou příchuť svých světoznámých kofeinových nápojů – pomeranč. Je to první...

TGV + ICE + Pendolino dohromady? Na to zapomeňte, zatrhl fúzi Brusel

Berlaymont, sídlo Evropské komise

Evropská komise (EK) zablokovala spojení německého Siemensu a francouzské společnosti Alstom. Fúze by podle ní ohrozila...

Najdete na iDNES.cz