Potvrzeno: Avia v Česku končí, vyrábět se bude jen v Indii

  11:46aktualizováno  14:26
Výroba nákladních automobilů Avia v Česku po dlouhém boji o život končí. Výroba se přesouvá do Indie, odkud se však auta s více než šedesátiletou tradicí nebudou do Evropské unie vyvážet. O ukončení výroby a prodeji majetku rozhodla mateřská společnost Avia Ashok Leyland Motors.

O služby jako je například záruční servis a prodej náhradních dílů, by však český zákazník neměl přijít, ujišťuje firma. Výroba se má zastavit k 31. červenci.

"Musím to vzít jako fakt," řekl zklamaně výkonný ředitel Avie Tomáš Jiřička. "Loni se podařilo prodat 1 003 vozů a zvýšit tržby, nicméně pořád to nestačilo na to, aby byla automobilka finančně nezávislá," dodal pro iDNES.cz ředitel, který odchází k 30. červnu. Víc se o situaci bavit nechtěl.

O odchodu Avie se spekulovalo delší dobu. Letos se v pražské fabrice vyrobily jen čtyři automobily. Letňanský závod by se měl uzavřít, rozprodat a výroba včetně duševního vlastnictví přesunout do Indie. Indický vlastník Leyland Motors zároveň nepočítá s tím, že by se nákladní vozy s 66 let trvající tradicí v českých zemích dovážely do Evropské unie, kde platí přísnější předpisy včetně emisních norem.

V miliardové zemi, která se v posledních letech stává perspektivním automobilovým trhem, se dokončuje model podobný Avii. Na trh by měl přijít v červenci. Avia je od roku 2006 součástí indického koncernu Hinduja Group, jehož vlajkovou lodí je druhá největší automobilka v Indii Ashok Leyland.

Ke konci roku 2012 Avia zaměstnávala 227 pracovníků. Loni zvýšila tržby o 56 procent na 665 milionů korun, stále ale byla ve ztrátě. Prodej se zvýšil o dvě třetiny na 1 003 aut, hranice rentability přitom je kolem tří tisíc vozů, uvedla ČTK.

Od letadel a budování vlasti k cestě na Západ

Historie firmy Avia se začala psát v roce 1919. Firemní logo však na sobě zpočátku nesla jen letadla. V předválečných třicátých letech byly stíhačky Avia B-534 páteří tehdejší armádní letky. S výrobou nákladních aut se začalo až po druhé světové válce. V roce 1947 přišla na svět první série automobilů a autobusů této značky. V roce 1963 skončila firma s výrobou letadel.

Fotogalerie

V šedesátých letech firma naplno rozjela výrobu nákladních automobilů, které se používaly na staveništích, v lesích i v armádě. Avia spolupracovala s Pragou na některých modelech legendárního terénního vozu V3S, obě firmy se pak v roce 1986 spojily do Oborové hospodářské jednotky. V 80. a 90. let měl podnik továrny v Brně, Ivančicích a Žilině. Od konce šedesátých let vyráběla Avia vozy v licenci francouzské Renault-Saviem.

Po rozpadu ČSFR se opět Avia osamostatnila. V ulicích devadesátých let byly hojně vidět například modely A21-T a A31-T.

V roce 1992 se podnik transformoval na akciovou společnost Avia - Hamilton Standard, privatizoval se ze dvou třetin do českých rukou. V polovině 90. let však získala majoritu v Avii jihokorejská Daewoo s rakouským Steyrem. Nový investor měl jasný cíl: vyrobit nový model, který by plně konkuroval na západních trzích. Končila tak stará éra. Jejím posledním přírůstkem byla Avia A80, kterou někteří dopravci využívají dodnes. V nové řadě přišly na první pohled znatelné designové změny. Prvním dítětem Avie nové éry byl vůz D 60. V rukou Indů je automobilka od roku 2006.

  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Mittal couvl z koupě italského rivala, kvůli němuž prodal ostravské hutě

Ocelářská skupina ArcellorMittal překvapivě couvla z převzetí italského ocelářského giganta Ilva. Kvůli obchodu přitom...

Potraviny zdraží o deset procent, varuje šéf obchodů CBA před novelou

Zdražit potraviny zejména v menších obchodech může podle předsedy Družstva CBA Romana Mazáka chystaná novela zákona o...

Pět pater, výběrová káva a větrná energie. Starbucks otevírá největší pobočku

Starbucks v pátek otevře svou novou největší pobočku. Nachází se v americkém Chicagu a jedná se o šestou a zároveň...

První továrna Tesly v Evropě vyroste v okolí Berlína, oznámil Musk

Americký výrobce elektromobilů Tesla hodlá postavit novou továrnu v blízkosti Berlína. Oznámil to ve středu podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz