Indům nesmíte poroučet, říká Čech, který dohlížel na výrobu náklaďáků

  13:14aktualizováno  13:14
Mladý Čech Daniel Rydlo si vyzkoušel, jak se vyrábí auta v Indii. Před dvěma lety vycítil šanci a z tuzemské Avie, která mířila ke krachu, odletěl do mateřského závodu Ashok Leyland. S dalšími krajany Indy učil, jak se poctivě vyrábí nákladní auta. „Závod mají moderní, problém je v rukách,“ vypráví.

Indům nemůžete věci nařizovat, říká Daniel Rydlo, který pracoval jako kontrolor v indické automobilce Ashok Leyland. | foto: NSK

Po příletu do Indie ho čekalo překvapení. Fabrika nejen že byla dvakrát větší než mladoboleslavská škodovka, byla také plně moderní, automatizovaná, uvnitř nádherná a dokonce voňavá. Areál zdobily rozkvetlé květiny a palmy. „Jestli si někdo myslí, že tady máme vybavené automobilky, tak bych řekl, že nemáme,“ popsal své dojmy dvaadvacetiletý strojař s maturitou.

Do Indie se Rydlo dostal přes své krátké působení v Avii. V letňanské automobilce získal práci i díky své kvalifikaci zámečníka, kterou si dodělal ke konci studia oboru strojní mechanik. Zkoušku složil v rámci rekvalifikačního systému Národní soustava kvalifikací (více čtěte zde).

Jako čerstvého absolventa ho chtěli umístit ve svařovně, tomu se však bránil. Nakonec vybojoval pozici kvalitáře. Jenomže s Avií to v té době šlo z kopce, náklaďáky téměř přestala vyrábět a chystalo se velké propouštění. „Naštěstí jsem měl v práci dobré vztahy, přišel mi zvací dopis, zda bych nechtěl odletět a pomoci rozjet výrobu nákladních aut v Indii,“ řekl. Bylo jasné, že o práci přijde, a tak neváhal a odletěl.

Skupina šestnácti krajanů s Rydlem měla dát Indům lekci, jak nákladní automobily vyrábět s větší precizností. „Hlavně na kabině auta jsme jim ukazovali, jak vypadá, když se práce udělá poctivě. Je to pro ně strašně náročné a složité,“ popsal. Jako kvalitář chodil po fabrice a kontroloval například design součástek, provedení svárů na svařovně nebo to, zda je kabina správně namontovaná.

S dělníky v Indii musíte jednat v rukavičkách

Mladý strojař brzy zjistil, že morálka Indů je mnohem volnější a v něčem i nakažlivá. Když mají přijít do práce v osm, automaticky to znamená v půl deváté. „Problém je v rukách a v pohodlnosti Indů. Na jejich prvním místě je rodina, ne práce jako v Česku, kde člověk přijde třikrát pozdě, dostane vytýkací dopis a má problémy. To tam neexistuje,“ dodává.

V Indii poznal i větší odpovědnost. Jako kontrolor kvality měl pod sebou asi čtyřicet lidí. Ti se na svého nového nadřízeného z neznámé České republiky sice nedívali pohrdavě, ale zároveň mu dávali najevo, že na ně přísnost neplatí. „Říkají: Na nás nemusíte být tak přísní, nám to stačí,“ vypráví.

A rychle také přišel na to, že ho dělníci lépe pochopí a budou respektovat, když se k nim nebude chovat s typickou nadřazeností nadřízeného v české fabrice. „Když má Ind namontovat díl, nekouká se už, v jakém je stavu. Správný postup mu ale musíte vysvětlit v klidu a s citem,“ líčí. Direktivní chování formou ‚udělej to, nebo končíš‘ v této zemi vůbec nefunguje. „V tom okamžiku se semknou a neudělají nic. To by bylo pro Evropana i životu nebezpečné.“

Přiletěl za výpovědí, ale polepšil si

V továrně Ashok Leyland nakonec Daniel Rydlo strávil půl roku. Když se vrátil do Česka, dostal podle očekávání výpověď. Zahraniční praxe mu ale výrazně pomohla v kariéře. Z tuzemské Avie, která už nevyrábí, ale poskytuje jen služby jako pozáruční servis, přesedlal k výrobě letadel. Jako kvalitář v Aeru Vodochody spolupracuje na vývoji nového křídla pro bitevník L-159.

A jak vypadá výroba automobilů v Indii po ukončení české mise? „S některými si dopisuji. Myslím, že něco si udrželi. Ale jsou takoví, že když nechtějí, nic s nimi prostě neuděláte,“ uzavřel.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Další z rubriky

Farmářské trhy pod lupou veterinářů: rok od roku závad ubývá

Letošní kontroly veterinárních inspektorů odhalili celkem 18 procent pochybení...

V teplém počasí rizika spojená se stánkovým prodejem masných či mléčných produktů výrazně rostou. Veterinární...

Záchranářům zůstanou „staré“ vysílačky, ministerstvo modernizaci vzdalo

Ilustrační snímek

Hlavním prostředkem pro vzájemnou komunikaci mezi policií, hasičskými sbory a záchrannou službou zřejmě zůstanou...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz