Tvůrci potisku trička strany TOP 09 se inspirovali u známého výtvarníka Andyho Warhola.

Tvůrci potisku trička strany TOP 09 se inspirovali u známého výtvarníka Andyho Warhola.

Agentura nastartovala kampaň TOP 09, odsunuté volby ji připravily o odměnu

  • 36
Reklamní agentura Konektor může litovat, že Jiří Paroubek zhatil podzimní termín voleb. Na podzim totiž vytvořila volební kampaň pro TOP 09 a podstatná část jejich odměny se vázala na volební výsledek. Jenže bez voleb se žádná "odměna za úspěch" nekonala. Na jarní termín pak strana vybrala novou agenturu, české studio Lavmi.

Studiu Lavmi už se podařilo dovést stranu k finiši a za výborný výsledek ve volbách tak slízlo pomyslnou smetanu.

"V lednu jsme vypsali nový tendr. Konektor odvedl dobrou práci, ale chtěli jsme dát šanci novým kreativcům. Obě kampaně však navazovaly," vysvětluje rošádu Jaroslav Poláček, volební manažer TOP 09.

Konektor, který vede bývalý kreativní ředitel Mark/BBDO Martin Charvát, se tak musel obejít na podzim bez prémie za výsledek voleb. "Volby nebyly, na tom tratili všichni, politické strany i agentury. To, že si strana vybrala na jaro novou agenturu, je realita, to je prostě byznys, zklamaní nejsme," uvedl Charvát.

Od Konektoru jsme neopisovali

O jaké peníze přesně agentura přišla, však nechtěl prozradit. Ani vítězná agentura Lavmi a její šéf Jan Slovák nechce hovořit o výši odměny z vítězných voleb. Podle Poláčka z TOP 09 je navíc odměna vázána i na podzimní komunální volby a volby do Senátu.

"Výsledek ve volbách je opravdu výborný, všechny překvapil. Nebudu ale říkat, že z toho plynou obří peníze. Určitý princip odměny za úspěch tam je, ale konkrétní nebudu," říká Slovák. Ten také odmítá, že by pouze slízli smetanu po Konektoru. "Vyhráli jsme regulérní tendr a přišli prakticky s novými návrhy, od Konektoru jsme toho převzali minimum," ujišťuje Slovák.

Odměny v případě takových masivních kampaní se podle agentur většinou pohybují v řádech statisíců korun.

Ne všechny agentury však měly nastavené odměny v závislosti na výsledku voleb. Například tuzemská agentura Klan, která připravovala jak podzimní, tak i jarní kampaň pro ODS, je odměňována pevně danou sumou.

"Je otázka, zda má agentura skutečnou možnost zvrátit výsledek voleb, tudíž nevím, zda vázat odměnu na výsledek je rozumné," zamýšlí se Jan Šafrata, šéf a majitel reklamní agentury Klan.

Za celou kampaň, která trvala skoro rok, prý utržila odměny v řádech statisíců až milionů korun.