Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Zrušte známky a kasírujte všechny řidiče od kilometru, radí vládě odborníci

  • 986
Zatím na českých dálnicích platí mýtné jen nákladní auta a autobusy. Pokud by však vláda poslechla doporučení odborníků, nastalo by hned několik změn. Za ujeté kilometry by začali platit i řidiči osobních aut, silniční daň by zmizela a zvyšování spotřební daně na benzin a naftu by bylo tabu.

Návrhy představili odborníci z nového neformálního uskupení expertů Dopravní technologicko-ekonomické platformy (D-TEP). To sdružuje odborníky z Centra dopravního výzkumu (CDV) a několika univerzit v České republice.

Odborníci chtějí radit nové vládní koalici s tím, jak se starat o dopravu. A přicházejí například se zavedením tzv. kilometrovného, které počítá s tím, že na dálnicích by měli platit šoféři osobních aut za každý ujetý kilometr.

"Kilometrovné je rozhodně spravedlivější než stávající systém dálničních známek. Není důvod, aby řidič, který dálnici použije několikrát do roka, platil stejně jako ti, kteří tudy jezdí dennodenně," přiblížil názor dopravních expertů mluvčí D-TEP Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu.

Zavedení kilometrovného se rozhodně nebrání ani ministerstvo dopravy. Mluvčí resortu Karel Hanzelka však připomněl, že jde o náročný projekt, který vyžaduje velmi důkladnou přípravu. "Ale v delším časovém horizontu je to určitě dobrá věc," řekl iDNES.cz Hanzelka.

Kilometrovným proti ucpaným dálnicím

Zavádění kilometrovného je podle Hájka trendem i v Evropské unii. "Zavedení tohoto druhu mýtného podle zkušeností vydělává třikrát až čtyřikrát víc než dálniční známky," řekl Hájek. Podle expertů letos dálniční známky po odečtení nákladů státu vydělají asi tři miliardy korun, kilometrovné by sumu mohlo vyhnat až na 12 miliard korun ročně.

Navíc by šlo kilometrovným bojovat i proti zácpám. Stačilo by průjezd v některých hodinách zdražit a řidiči by si pak rozmysleli, jestli nevyrazit třeba na víkendový výlet jindy nebo jinou cestou.

Zatím je ale podle šéfa Centra dopravního výzkumu Karla Pospíšila velmi těžké určit, kolik by měli řidiči za kilometr platit. "Na to je potřeba zpracovat analýzy a vyrazit i do terénu," myslí si Pospíšil. Bez důkladného průzkumu ještě před zavedením kilometrovného by se totiž mohlo stát, že by část řidičů na jízdu po dálnici prostě neměla peníze.

"Z našich výpočtů vychází, že průměrný majitel dálniční známky při rozpočítání na najetou vzdálenost zaplatí za každý ujetý kilometr 35 haléřů, kilometrovné by tak mělo být minimálně stejně drahé," uvažuje Hájek. Podle něj přitom například ve Francii stojí kilometr na dálnici řidiče asi 2,50 Kč, třeba Portugalsko je ještě dražší.

Budky jsou zastaralé, jen zdržují

Otázkou ale podle odborníků je, jaký způsob výběru kilometrovného zvolit. "Mýtné budky jsou zastaralé a mají i tu nevýhodu, že se u nich tvoří kolony," říká Hájek.

Nejelegantnější by bylo sledování aut přes satelit, které je výhodné v tom, že není třeba na dálnicích nic stavět. "Zatím je ale technologie dost drahá, optimální by bylo ještě pár let počkat," doporučuje šéf CDV Pospíšil.

Dopravní odborníky z D-TEP samozřejmě zajímají i jiné problémy než jen mýtné pro osobní auta. Mají tak například za to, že další zvyšování spotřební daně na pohonné hmoty nepřinese do rozpočtu víc peněz, jen vyžene tankující řidiče za hranice, kde je zdanění nižší.

Experti mají také pocit, že se Česko obejde bez silniční daně, která je podle D-TEP jen zbytečnou administrativní zátěží s mizivým přínosem pro rozpočet.

Mýtné pro kamiony lze podle expertů také klidně zvýšit, patří totiž k nejnižším v Evropě. Rakušané například účtují dvakrát tolik než my. Je ale třeba případné zdražení vynahradit českým přepravcům například daňovými úlevami, aby nebyli zbytečně zatěžováni.

Líbí se vám nápad zrušit dálniční známky a platit za ujeté kilometry?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 17. srpna 2010. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 6935
Ne
Ne 6159