Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Žádná sleva není zadarmo. Dopravci chtějí po státu stamiliony měsíčně

  • 137
Při proplácení náhrad za slevy pro studenty a seniory za loňský říjen bude muset stát sáhnout hlouběji do kapsy. Požadavky dopravců na proplacení zlevněných jízdenek se v řadě případů zvýšily o desítky procent. Laciné jízdné už stálo téměř miliardu a druhý měsíc slev stát vyjde o 52 milionů dráž.

Nárůst žádostí o proplacení ztráty na tržbách se přitom u jednotlivých společností výrazně liší. Například státem vlastněné České dráhy požádaly o proplacení 230 milionů korun. To proti září, kdy stát 75procentní slevy z ceny jízdného zavedl, znamená jen zhruba pětiprocentní nárůst.

Naopak žádost konkurenčních žlutých vlaků společnosti RegioJet se mezi prvním a druhým měsícem od zavedení slev zvýšila o zhruba 18 procent a­ v případě autobusů dokonce o ­téměř 40 procent.

V říjnu naskočili vysokoškoláci

O pětinu více požaduje za říjen Leo Express. Podle jeho mluvčího Emila Sedlaříka jde o každoroční trend, kdy se počet cestujících v říjnu proti předchozímu měsíci zvyšuje. „V říjnu začínají teprve naplno dojíždět vysokoškolští studenti a ­říjen měl letos ve srovnání s měsícem září také více pracovních dnů,“ doplnil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Sleva pro studenty a seniory bude mastná, dopravci chtějí více peněz

Náhrady za slevy se v říjnu přehouply přes hranici půl miliardy korun. „Za říjen loňského roku je fakturována kompenzace ve výši 512 milionů korun. Celkově se nicméně na predikci ročních výdajů ve výši zhruba 6 miliard korun nic nemění,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Úřad nicméně zprvu kalkuloval s částkou 5,8 miliardy za letošní rok a 1,9 miliardy za poslední čtyři měsíce loňského roku.

Za první měsíc platnosti zlevněného jízdného ministerstvo dopravcům vyplatilo přes 460 milionů korun. Celkem tak dopravní firmy za jediný měsíc získaly téměř dvojnásobek toho, co jim stát za studentské slevy vyplatil v roce 2017.

Jednoduché srovnání nákladů na levnější jízdenky před spuštěním 75procentních slev a po něm ale komplikuje skutečnost, že současně s jejich zavedením se změnil způsob proplácení náhrad za prokazatelnou ztrátu. Vloni totiž stát prostřednictvím ministerstva dopravy vyplácel kompenzace pouze za komerční linky, kdežto v letošním roce proplácí zvýhodněné jízdenky na linkách v­ závazku veřejné služby, které z velké části spolufinancují kraje a obce.

Slevy pomohly autobusům

Zatímco ve vlacích počet cestujících v posledních letech stoupá, veřejná autobusová doprava zažívá právě opačný trend. Podle nejčerstvějších dat za prvních devět měsíců minulého roku se počet cestujících na železnici zvýšil zhruba o tři procenta na 141 milionů.

Největší příjemci státních kompenzací za dotované jízdné

Počet pasažérů v autobusové dopravě se ve srovnání s rokem 2017 jen mírně snížil o téměř sto tisíc na 247,5 milionu cestujících. Právě třetí čtvrtletí, do kterého se už také částečně promítlo i zavedení zlevněného jízdného, bylo jediné, kdy cestujících ve srovnání s předchozím rokem přibylo.

Razantní nárůst se nekoná

Zatímco u výše nákladů se ministerstvo dopravy poměrně přesně trefilo, očekávaný důsledek slev v ­podobě citelného navýšení počtu cestujících se zatím nedostavil. Ještě v ­srpnu úřad mluvil o očekávaném navýšení cestujících o desítky procent, dosavadní zkušenosti dopravců spíše hovoří o několika procentech.

„Dohromady za září, říjen a listopad 2018 jsme zaznamenali zhruba čtyřprocentní meziroční nárůst počtu zákazníků,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Slevy pro vybrané skupiny přitom tvoří jen část tohoto nárůstu, protože počty cestujících rostly i před jejich zavedením. Podle Ondrůje nyní cestující se slevou tvoří třetinu pasažérů žlutých vlaků. Mezi zářím a říjnem jejich podíl vrostl o čtyři procentní body.