ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Deset miliard za patnáct let. Stát soutěží vlaky do Brna přes Havlíčkův Brod

  • 23
Železniční trať mezi Prahou a Brnem přes Havlíčkův Brod bude od konce roku 2025 provozovat nový dopravce vzešlý z výběrového řízení. Cestujícím bude muset nabídnout nové soupravy pro rychlost nejméně 200 kilometrů v hodině a zároveň doložit, že v posledních třech letech najezdil v železniční dopravě alespoň milion kilometrů.

Vítěz tendru si pak podle úřadu může na kompenzacích od státu vydělat 6,2 miliardy korun. Při započtení tržeb z jízdenek pak více než deset miliard. Součástí zakázky jsou i vlaky odbočující do Jihlavy. V návrhu jízdního řádu, který zveřejnilo ministerstvo dopravy, je osmnáct párů vlaků. Konkrétní jízdní doby se nicméně ještě mohou změnit. 

Kromě rychlosti, kterou vlaky využijí v nejbližších letech jen na části trasy, požaduje úřad stroje, které je možné v cílové stanici obrátit bez potřeby přepřahání lokomotivy na opačný konec vlaku.

Soupravy mají disponovat alespoň dvěma sty místy pro sedící cestující a nový dopravce rovněž bude muset držet zálohu pro mimořádné situace. V turnusovém oběhu bude devět souprav z deseti požadovaných, dopravce má zároveň za úkol zajistit i posilové vozy v případě potřeby navyšování sedadlové kapacity vlaků. Na vyhlášení výběrového řízení upozornil server zdopravy.cz.

Předpokládaných deset miliard výdělku představuje odhad, který úřad předpokládá vyplatit na základě aktuální ceny rychlíkové dopravy. Kolik Česko novému dopravci na kompenzacích předpokládané ztráty zaplatí, bude záležet na nabídce jednotlivých dopravců a výsledku soutěže. 

Právě 55 procent hodnocení totiž připadne tomu dopravci, který nabídne nejnižší výši kompenzace. Dalších 40 procent hodnocení připadá na výši provozních nákladů během celé délky patnáctiletého provozu například poplatku za železniční dopravní cestu.

Nižší kritéria v řádech jednotek procent pak připadnou uchazečům, kteří nabídnou pohodlnější sedadla ve vlacích (měřeno podle rozteče sedaček) a nabídka zásuvek v první i druhé třídě.