Stačí dvě minuty a je vymalováno. Drahám došla trpělivost s graffiti

  • 130
Tuzemská železnice se po zhruba patnácti letech opět potýká s nárůstem sprejerských útoků na vlaky. Plánuje proto vybavit hlídky na odstavných nádražích psy, pořídit více bezpečnostních kamer a zapojit do chytání sprejerů i umělou inteligenci. Sprejerství není přitom fenomén jen mladé generace. Není výjimkou, že se daří chytit pětatřicetileté nebo padesátileté vandaly. Jde navíc o organizované bandy, které zvládnou soupravu posprejovat během několika minut.

Zatímco dříve se železničáři snažili na působení sprejerů spíše neupozorňovat a v tomto druhu vandalismu je nepodporovat, nyní se České dráhy a Středočeský kraj spolu s Prahou vydají cestou represe. Do efektivnějšího zabezpečení vlaků nebo antigraffiti nátěrů plánují v příštích letech vynaložit 230 milionů korun. A věří, že se tyto peníze vyplatí.

„Těžko můžete chtít po lidech, kteří jezdí vlakem do práce, aby se báli se co ve vlacích chytnou, nebo se v posprejovaných vlacích necítí komfortně,“ uvedl radní pro dopravu Středočeského kraje Petr Borecký. Nejčastěji se terčem stávají dvoupatrové jednotky CityElefant, které sprejerům zkrátka poskytují největší „plátno“.

Ročně České dráhy jen v okolí hlavního města vyčistí exteriér 68 CityElefantů a u dalších 64 čistí vnitřní vybavení. „Některé jednotky jsme čistili dvakrát, třikrát, ale i pětkrát,“ Většinou je nutné čistit kolem 150 metrů čtverečních. Znamená to odstavení vlaku na jeden až dva dny,“ uvedl náměstek generálního ředitel Českých drah Jiří Ješeta. Fakticky je tak možné vlaky čistit pouze o víkendu, protože jindy by odstavené vozidlo scházelo pro zvládání přepravy během dopravních špiček.

Úzkokolejka místním lidem chybí, odstavené vozy ničí sprejeři

Není to ale ani levná nebo ekologická záležitost. Vyčištění jednoho patrového vlaku vyjde na zhruba 150 tisíc korun. V těchto nákladech jsou započtené mzdy personálu, cena nezbytných chemikálií a jejich následná ekologická likvidace. Na jeden vlak jde o přibližně 40 litrů speciálního rozpouštědla a asi dva tisíce litrů vody.

Ve srovnání s tím trvá práce sprejerů jen pár minut. Posprejovat vlak tak zvládají i během obratů v cílových stanicích nebo při pouhém zastavení u návěstidla. Jen za letošní rok už na čištění vlaků Praha a Středočeský kraj vydaly deset milionů korun. „To je částka, za kterou by bylo možné objednat například další čtyři páry vlaků mezi Prahou a Kolínem nebo zaplatit provoz dvou až tří motorových vlaků,“ uvedl náměstek ředitele středočeského dopravního integrátora IDSK Pavel Winter.

Zvýšením ostrahy vlaků jako nejlepší ochraně proti graffiti se Češi inspirovali v Německu. Podle Boreckého se u sousedů i přes využití řady technických prostředků nejlépe osvědčily hlídky se psy, ty dokážou sprejery nejefektivněji odradit. I u čistění graffiti se ukázalo, že nejefektivnější nejsou technologie, ale zjednodušeně hadr, houbička a koště. Právě ruční smývání se totiž ukázalo nejšetrnější k původnímu laku.