Sobota 30. září 2023, svátek má Jeroným, Ráchel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 30. září 2023 Jeroným, Ráchel

Vodík se na českých kolejích nevyplatí. S výjimkou jediné trati

Vlaky jezdící na elektřinu vyrobenou z vodíkových palivových článků se na tuzemské síti při současných cenách vyplatí ze všech ekologických alternativ dieselových vlaků nejméně. Alespoň to vyplývá z předběžných výsledků studie, kterou si nechala vypracovat Správa železnic. Ta jako nejefektivnější náhradu motoráků spalujících naftu nabízí elektrifikaci tratí a případně úpravu trati pro bateriové vlaky. Vodík je tak při aktuálních cenách poslední v pořadí.

ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ovšem s jedinou výjimkou, kterou je odlehlá trať spojující Ostravu s Olomoucí přes Krnov. „Od Krnova směrem k jihu a na východ by teoreticky mohla být z naší strany (doprava) zajištěna formou napájení vodíkového pohonu,“ uvedl na konferenci výrobců tuzemské železniční techniky generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Za výběrem lokality pro potenciální pilotní vodíkový provoz ale není v první řadě ochota Moravskoslezského kraje vodíkovou technologii vyzkoušet, ani množnost potenciální výroby plynu v místních zdrojích, ale paradoxně nedostatek výkonu v napájecí soustavě dané lokality. Pouze vodíková technologie není jako jediná alternativní na přivedení dostatečného výkonu primárně závislá

Vysoké počáteční náklady

Ekonomicky nejefektivnější je podle studie modernizace a elektrifikace tratí. To s sebou přináší největší počáteční náklady na úpravu daného úseku, naopak samotný provoz je ze čtveřice technologicky dostupných alternativ za diesel nejlevnější. Vodík jako nejmladší a nejméně prověřená technologie je pak naopak provozně citelně dražší, uvádí se v materiálu.

Rýsují se železniční tratě pro vodík. Vlaky budou tam, kde plyn využijí i autobusy

V případě Krnova jsou stavební náklady následující. Výstavba plnicí stanice a automobilová doprava vodíku z nejbližších zdrojů například z chemičky BorsodChem v ostravských Mariánských Horách by vyšly na zhruba 85 milionů korun. Tato varianta by ale přinášela denní náklady kolem 220 tisíc korun, a vyšla by tedy mnohem dráže než provoz běžné trati. Alternativně výstavba elektrolyzéru pro ekologickou výrobu zeleného vodíku z elektřiny by pak vyšla na sto milionů korun.

Projekt přitom počítá se dvěma elektrolyzéry v Olomouci a v Krnově s celkovou investiční cenou 208 milionů korun. Ani výstavba troleje by ale laciná nebyla. Modernizace trati a její současná elektrizace v modelu, jakým nedávno prošla trať z Olomouce do Uničova, by podle správy železnic vyšla na 46 milionů korun na kilometr.

Společná objednávka vlaků

U zvažované prosté elektrizace, kdy se počítá pouze s přidáním troleje, ale jen minimálními zásahy do kolejiště, by to bylo necelých 27 milionů na kilometr trati. „Stále platí, že do roku 2030 chceme mít všechny autobusy a vlaky, které nepojedou pod trolejí, vodíkové,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka. Na alternativní pohon na zmíněné trati přes Krnov se kraj připravuje minimálně od doby, kdy v roce 2020 ekonomicky nevyšla varianta její elektrifikace.

Aby se něco podobného neopakovalo i s vodíkem, domluvil se kraj s ministerstvem dopravy na společné objednávce vlaků po roce 2028, kdy vyprší současná smlouva s Českými drahami, které na trase provozují rychlíkovou dopravu. Nový dopravce by měl vzejít ze společné soutěže kraje a ministerstva tak, aby jak osobní, tak i dálkové vlaky využívaly stejnou technologii.

Právě cena vlaků je jedním z faktorů, kterými se studie zpracovávaná Technickou univerzitou v Ostravě pro Správu železnic zabývala. Klasická elektrická souprava složená ze dvou vozů vyjde na zhruba 116 milionů korun. Obdobná souprava doplněná baterií pro provoz i mimo zatrolejovanou část trati pak na zhruba 150 milionů korun a bateriově-vodíkové vozidlo na 192 milionů korun.

17. září 2018

  • Nejčtenější

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vrací se příspěvek na obnovitelné zdroje, odmaže většinu zlevnění elektřiny

Na účty za elektřinu se českým domácnostem od ledna příštího roku vrátí poplatek za obnovitelné zdroje jako před...

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nezaplnilo prázdné byty v Číně, šokoval statistik

Ani 1,4 miliardy obyvatel by nestačilo na zaplnění všech prázdných bytů, které se nacházejí po celé Číně, prohlásil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exportér: Proč s námi nejednáte, pane premiére? Hrozí ekonomická katastrofa

Rozstřel Česko má předražené energie. To snižuje konkurenceschopnost našeho průmyslu. Pokud s tím vláda něco neudělá, hrozí...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Uber oficiálně jezdí pro pražské letiště, cesta do centra vyjde na 700 korun

Společnost Uber se v úterý stala novou oficiální taxislužbou pražského letiště. Uber smlouvu podepsal na pět let. Uber...

Rychlost 201 km/h, lístek za 300 dolarů. Spouští se soukromá vysokorychlostní trať v USA

Ve Spojených státech začnou už v pátek jezdit první soukromé vysokorychlostní vlaky. Na Floridě je bude provozovat...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

Za jednu práci více faktur. Silničáři odhalili podvody v údržbě

Statisícové podvody při údržbě prací ve Středočeském kraji odhalilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Firmy jednou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...