Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Diskuze

Zabezpečovací systém občas ztrácí vlaky, ty pak musí nouzově brzdit

Provoz na hlavních trasách tuzemské železnice bude od začátku příštího roku hlídat nový evropský zabezpečovač. Kromě bezpečnější jízdy má umožnit zvýšení rychlosti na vybraných úsecích páteřních tras na 200 kilometrů v hodině. Nyní probíhá testování. Vlaky se však systému označovanému European Train Control System (ETCS) občas ztratí a pak musí nouzově brzdit.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JV

Zlaté české ručičky

0 0
možnosti
PB

P72a47v51e40l 20B38r11n16a

18. 1. 2024 7:00

A neni problem trochu v AŽD ? Nebo to v ČR děla někdo jiny ?

2 0
možnosti
PR

V článku chybí dost podstatná informace o tom, že ETCS je nutné používat až při rychlostech nad 160 km/hod, kdy už strojvedoucí nedokáže včas bezpečně rozeznat návěstní znaky na návěstidlech.

Všechny železniční správy v civilizovaných zemích zásadně postupují tak, že pokud vybavují systémem ETCS trať se stávajícím zabezpečovacím zařízením (což je v drtivé většině případů), ponechávají v provozu stávající návěstidla i vlakový zabezpečovač. Případný výpadek přenosu ETCS tedy nepředstavuje výrazný problém, protože vlak pouze sníží rychlost pod 160 nebo 100 km/hod, podle toho, co ještě funguje. Aktuálně např. ÖBB dovybavují ETCS/L2 40 let stará, prakticky nesmrtelná, reléová stavědla, SBB provozují ETCS/L1 na ultraspolehlivých reléových stavědlech ze 60. let. Na takových tratích mohou bez problémů do 160 km/h jezdit i vozidla nevybavená ETCS, poněvadž bezpečnost zajišťují stavědla, nikoli ETCS.

Piškuntálci ze SŽ však v posledních 20 letech většinu funkčních reléovek zlikvidovali a zcela zbytečně je nahradili elektronikou bez jakéhokoli standardizovaného rozhraní - to jen aby bylo jasno, proč nezbývají peníze na zabezpečení tratí D3. A teď chtějí v rámci budování jejich SŽ-TCS všechna nově postavená návěstidla zrušit, respektive je degradovat na nějaké nouzové žluto-modré trpaslíky, právě pro případy výpadků provozně nedostatečně vyzkoušeného zařízení od AŽD. Takže naprosto funkční zab. zař. se bude v krátké době předělávat již podruhé (v těch lepších případech), a penízky do spřátelených firmiček jenom tečou. Nehledě na to, že na takto uměle vykastrovaných tratích budou moci jezdit POUZE vozidla, vybavená příslušnou krabičkou, kterou jim za spřátelenou cenu prodá firma AŽD. A pokud ty krabičky fungovat nebudou, což, jak je vidět, není žádná výjimka, tak holt české VRT šinkanseny pofrčí rychlostí 40, možná i 60 km/hod.

V případě výstavby ETCS a bájných VRT v ČR jde pouze o to, jak vytáhnout z eráru co nejvíc peněz, s bezpečností ani racionalizací to nemá nic společného.

13 1
možnosti

Ve vašem příspěvku mi chybí jedna velmi podstatná informace (a úmyslně nebudu komentovat kvalitu, cenu a postup zavádění ETCS). U nás nikdy žádný zabezpečovač neexistoval. To je na tom to nejdůležitější.

3 0
možnosti
TT

No to je radost. Testy dopadly s úspěšností 97,3 procent, což znamená, že ve 2,7 procentech vlak zabrzdil, když neměl. Dá se z toho vyvodit, že taky ve 2,7 procentech případů nezabrzdí, když to bude nutné?

0 3
možnosti
PR

U elektronických zabezpečovacích zařízení nejsou používána relé s asymetrických projevem poruch, takže nejspíš ano. Ostatně, to slavné AŽD-TCS se vyvíjí "teprve" nejméně 10-15 let, tak snad byste nechtěl, tratě jsou jím (aspoň podle zlatých cedulí na budovách) vybaveny snad někdy od roku 2012, tak snad byste nechtěl, aby to v roce 2024 fungovalo.

U jakýchkoli zařízení, vyvíjených firmou AŽD a provozovaných českou Správou železnic, je nutno počítat naprosto se vším, zejména pokud na ně dohlíží spřátelený český Drážní úřad. Mezi poslední (a dosud nevysvětlené) výstřelky této organizace patří například provoz a pád lanovky na Ještěd bez funkční automatické záchranné brzdy či "nepozorované" podkopání železničního mostu v centru Brna v ochranném pásmu dráhy.

1 0
možnosti
RM

"Jednoprocentní hranici považují za přijatelnou v sousedním Německu."

Auto, které by mi každou stou jízdu bezdůvodně zabrzdilo bych fakt nechtěl. Chápu, že tohle je jenom vlak, tam se s nějakým zpožděním a diskomfortem počítá, ale i tak mi to přijde celkem dost.

6 0
možnosti
TT

S diskomfortem se u vlaků nepočítá už z principu, je to nejpohodlnější dopravní prostředek, ani se zpožděním. Leda tak v nějakých zaostalých zemích. Jinak - člověk nemusí vzhlížet k Číně, stačí se podívat do Švýcarska.

2 0
možnosti
  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Plynu v Evropě vládne Equinor. Jednu závislost jsme vyměnili za jinou, sílí hlasy

13. května 2024

Klíčovým dodavatelem plynu pro evropské odběratele se stala norská společnost Equinor, v pozici...

Nizozemští pronajímatelé zvyšovali nájmy neoprávněně, miliardy nejspíš vrátí

13. května 2024

Pronajímatelé nemovitostí v Nizozemsku možná budou muset vrátit nájemníkům celkem až 6,4 miliardy...

Cena kakaa konečně klesá. Klíčoví pěstitelé i obchodníci očekávají deště

13. května 2024  16:04

Futures kontrakty na kakao zaznamenaly největší pokles cen za poslední týden. Při pondělním...

Doosan investuje v Česku další tři miliardy, chce vyrobit turbínu pro Dukovany

13. května 2024  14:41

Jihokorejská společnost Doosan Enerbility přesouvá do Plzně klíčová know-how v oblasti výroby...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!