Výzkumný ústav železniční povede Antonín Blažek. Ilustrační snímek

Výzkumný ústav železniční povede Antonín Blažek. Ilustrační snímek | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Zlaté vejce drah mění šéfa. Zkušební okruh povede šéf osobní dopravy

  • 4
České dráhy mění vedení své nejziskovější dceřiné společnosti. V čele Výzkumného ústavu železničního stane Antonín Blažek. Ten dosud působil na drahách jako náměstek pro osobní dopravu, loni po nástupu konkurence na kolejích přišel o post v představenstvu.

V čele ústavu (VÚŽ), pod nějž spadá i železniční zkušební okruh ve Velimi, nahradí Antonína Grimma, který odchází do důchodu. O odchodu Blažka z Českých drah se mluvilo několik měsíců, podle informací MF DNES neodchází zcela dobrovolně. Firma změny ve vedení oznámila v tiskové zprávě. "Změny jsou dalším krokem v procesu nastavování holdingového modelu řízení Skupiny ČD a přípravy dceřiné společnosti Osobní doprava," řekl mluvčí Radek Joklík.

Výzkumný ústav železniční patří mezi zlaté vejce Českých drah. Jen za loňský rok pošle letos Českým drahám dividendu ve výši 82 milionů korun, což je ze všech dceřiných společností bezkonkurenčně nejvíce. "Nabídky na prodej firmy máme, ale nechceme ji prodat. To až v největší nouzi," říká šéf Českých drah Petr Žaluda. Jde o mimořádně ziskovou firmu, z tržeb 330 milionů korun vytvořila zisk přes sto milionů korun. Drahám tak pomáhá výrazně vylepšovat čísla z klíčového byznysu osobní dopravou.

Blažek se tak vrací do firmy VÚŽ, kterou do roku 2009 už vedl. Poté povýšil na post šéfa osobní dopravy, z představenstva ho loni na podzim odvolala dozorčí rada. "Příčinou odvolání Antonína Blažka pak byla nepřipravenost firmy na vstup konkurence na trh. České dráhy zaujaly víceméně defenzivní pozici, pro dozorčí radu společnosti nepřijatelnou," uvedl tehdejší šéf dozorčí rady Lukáš Hampl.

Blažkovy kompetence už dříve částečně převzal nový člen představenstva Miroslav Šebeňa, techniku a provoz všech kolejových vozidel v rámci celé skupiny ČD bude mít na starosti dosavadní šéf dceřiné firmy DPOV František Bureš. Dráhy navíc už nebudou mít náměstky, ale výkonné ředitele pro jednotlivé oblasti. Nová struktura více propojuje dráhy s dceřinou firmou ČD Cargo, například údržba bude společná.